Hopp til innhold

Uber feirer ett år i Norge: – Godt over 10 000 kunder

Transporttjenesten Uber hevder deres første leveår i Norge har vært en overveldende suksess, med langt over 10 000 passasjerer og flere hundre aktive sjåfører. Taxinæringen er blant flere som mener tjenesten er ulovlig, og jobber for å få dem bort.

Kim Haagensen

Kim Haagensen har vært Uber-sjåfør siden august i år, og har kjørt rundt 700 kunder. Han sier han tjener 300-400 kroner brutto på en god time. – Det er den gøyeste jobben jeg har hatt.

Foto: Tore Linvollen / NRK

Carl Edvard Endresen

– Vår fremste konkurrent er privatbilen. Miljøaspektet er dermed viktig. Vi utkonkurrerer det å bruke egen bil, mener Carl Edvard Endresen. Han ble ansatt som Norges Uber-sjef i mars.

– Det startet med yngre, innovative kunder, men nå har vi brukere i alle aldre, sier Carl Edvard Endresen, sjef for Uber i Norge til NRK.

Det har gått ett år siden de første Uber-bilene rullet ut i Oslos gater. Uten at Endresen vil oppgi konkrete tall, hevder han at godt over 10 000 personer har bestilt minst én tur.

Det stilles visse krav til en sjåfør, men ellers er konseptet Uber enkelt. Man laster ned en app, legger inn kortopplysninger og plotter inn strekningen man vil kjøres. En ledig sjåfør henter kunden.

– Alle vet at Uber er ulovlig

Reisen er vesentlig billigere enn en vanlig drosjetur, men Uber hevder hardnakket at de ikke konkurrerer med den ordinære drosjenæringen, eller er en del av den.

Glenn Tuxen

Glenn Tuxen i Norges taxiforbund mener politiet må slå ned på Uber, og straffe sjåførene med bøter og avskilting.

Foto: Olav Juven/NRK

– Jeg tror ikke Uber har noen spesielt negativ effekt på taximarkedet. Realiteten er at mange kunder som ikke ville vurdert å ta taxi, fordi det er veldig dyrt, bruker Uber, sier Endresen.

Spør man drosjenæringen får man et annet svar.

– Hvis myndighetene ikke handler er vi redde for at persontransportmarkedet i Norge rakner. Alle vet at Uber er en ulovlig tjeneste. Loven krever at man har konsesjon, sier Glenn Tuxen, leder for taxiforbundets avdeling i Oslo.

Omstridt

Uber har skapt konflikt og taxistreik i flere land.

Oslo kommune har anmeldt selskapet for brudd på yrkestransportloven. Saken er ikke behandlet av rettsvesenet ennå, men politiet tar utgangspunkt i at tjenesten er ulovlig, og har avskiltet flere Uber-biler.

– De kaller dette en delingstjeneste. Det er en bløff for det er ingen av disse sjåførene som skal samme veien som kunden, sier Tuxen.

– Vi mener vi ikke gjør noe galt. Man kjører jo sammen. Det er kanskje ikke akkurat den veien sjåføren skulle, men det er i alle fall en tid man hadde tid til å kjøre litt, parerer Endresen.

Kim Haagensen kjører Uber-bil

Uber-sjåfør Kim Haagensen forklarer hvordan Uber fungerer.

– Gøyeste jobben jeg har hatt

– Det som er kult med Uber er at jeg kjører istedenfor å ligge på sofaen med hjernedøde serier. Det blir en inntektsgivende hobby, sier Kim Haagensen til NRK.

Han har vært Uber-sjåfør på si siden august, og kjørt rundt 700 turer.

– I august kjørte jeg tre timer daglig. De siste ukene har jeg vært veldig forsiktig i frykt for å bli stoppet av politiet. Det kommer så mange forskjellige signaler, og man vil jo ikke bryte loven.

AKTUELT NÅ