Forsvarets nye transportfly C-130J Hercules - Det første av forsvarets fire nye transportfly C-130J Hercules ankom Norge i 2008. - Foto: Lockheed Martin /

Det første av forsvarets fire nye transportfly C-130J Hercules ankom Norge i 2008.

Foto: Lockheed Martin

Tredje ulykken med det nye Hercules-flyet

Hercules-flyet som styrtet i Nord-Sverige er det tredje flyet av typen C-130J som har vært involvert i en større ulykke.

Fra 2008 til 2010 kjøpte Norge fire nye Hercules-fly. Flyene regnes for å være svært robuste og pålitelige.

Av de fire norske flyene, er det styrtede flyet det aller nyeste. Flyet ble døpt «Siv» 17. august 2010. Det solide transportflyet, som også kalles Super Hercules produseres av amerikanske Lockheed Martin.

Da Stortinget i 2007 vedtok kjøpet, argumenterte daværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen for at det var på tide å bytte ut de gamle Hercules-flyene, særlig med tanke på Norges operasjoner i Afghanistan.

– Vi må ta hensynet til personellets sikkerhet og tilgjengeligheten av operativ transportflykapasitet så raskt som mulig. Disse hensynene lar seg best løses ved fire nye fly, sa hun.

Fem døde

Frem til våren 2008 hadde Norge en flåte med seks Hercules-fly. Disse var av varianten C-130E/H og ble levert i 1969. De ble erstattet med «Frigg» i november 2008, «Idunn» i juni 2009, mens flyene, «Nanna» og «Siv», ankom 335 skvadron i juni 2010.

Selv om flyet blir ansett for å være pålitelig har den nye modellen har vært involvert i to større ulykker tidligere.

Den første ulykken skjedde 12. februar 2007 i Irak da et britisk C-130J-fly fikk problemer under landing.

Flyet ble så ødelagt at det ikke lot seg reparere. Britene valgte derfor å tømme flyet for hemmelig utstyr og informasjon og ødela hele flyet. Det ble dermed det første vrakede C-130J-flyet.

Ingen av mannskapene om bord ble alvorlig skadet.

Den andre kjente ulykken fikk et mye verre utfall. 23. november 2009 krasjet et italiensk C-130J-fly.

Flyet styrtet like etter at det tok av, og begynte umiddelbart å brenne. Alle de fem om bord omkom i ulykken. Flyet ble levert i 2000 som det første flyet i en leveranse på 12 C-130J-fly. Flyet ble senere ombygd til et tankfly.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)