– Vi har fått en lang rekke interessante henvendelser fra private og foretak som relaterer seg til reportasjene om saken. Folk lurer på om de blir lurt og de leverer tips, sier etterforskningsdirektør Eirik Stolt-Nielsen i Konkurransetilsynet til NRK.

Trond Erik Schea og asfaltering - Veidekke og NCC etterforskes av tilsynet for å ha drevet ulovlig samarbeid om pris og markedsdeling. - Foto: Ane Sangnes, Heiko Junge / Veidekke, Scanpix

Veidekke og NCC etterforskes av tilsynet for å ha drevet ulovlig samarbeid om pris og markedsdeling.

Foto: Ane Sangnes, Heiko Junge / Veidekke, Scanpix

Tilsynet driver en omfattende etterforskning rettet mot ulovlig prissamarbeid i asfaltbransjen. Tidligere har de gjennomført ransakinger ved flere kontorer knyttet til selskaper i bransjen. Etterforskerne har også avhørt sentrale personer tilknyttet saken, men likevel kommer det nå nye opplysninger i tipsene som renner inn.

– Vi har fått opplysninger om saker som vi ikke kjente til fra før.

Tilsynet har fått så mange tips at de ikke har fullstendig oversikt over antallet ennå.

Gjennomgang av tips vil ta tid

– For det første er det såpass mange at vi vil bruke litt tid på å gå gjennom dem. Så får vi se hva som blir stående igjen og hva vi har å jobbe videre med, sier Stolt-Nielsen som er godt fornøyd med tipsflommen.

– Vi oppfordrer jo folk til å kontakte oss. Vi har brukt mye tid og krefter på å gjøre det kjent at vi har et forbud mot ulovlig samarbeid mellom konkurrenter. Derfor setter vi stor pris på at folk nå blir mer oppmerksomme på dette og benytter den muligheten som ligger der til å kontakte oss.

Lørdag ble det kjent at Veidekke kan slippe unna straff selv om Konkurransetilsynet skulle konkludere med at selskapet har drevet ulovlig prissamarbeid. Årsaken er at Veidekke søkte om såkalt lemping da selskapet varslet om mulig ulovligheter i januar i fjor.

Konkurranseloven har et såkalt lempingsinstitutt som innebærer at et selskap som legger frem alle bevis og samarbeider fullt ut med Konkurransetilsynet om oppklaring skal få redusert en eventuell bot. Det første selskapet som tar kontakt kan slippe å bli bøtlagt i det hele tatt. Men en slik lempning gjelder ikke reaksjoner fra andre aktører, som utestengelse fra markedet eller søksmål fra kunder.

Ingen avtale som beskytter Veidekke mot søksmål eller utestenging

Terje Moe Gustavsen - Vegdirektøren Terje Moe Gustavsen lyste ut mange nye kontrakter for årets asfaltsesong, men holdt døra åpen for å stenge ute selskaper som ikke følger loven ved tildeling av kontrakter.NRK

Vegdirektøren Terje Moe Gustavsen lyste ut mange nye kontrakter for årets asfaltsesong, men holdt døra åpen for å stenge ute selskaper som ikke følger loven ved tildeling av kontrakter.

Foto: NRK

Fredag holdt vegdirektør Terje Moe Gustavsen muligheten åpen for at Veidekke og NCC kan bli utestengt fra årets asfaltsesong, da Statens vegvesen lyste ut sine anbud.

– Vi har ingen påvirkningsmuligheter på fremtidige kontrakter. Vi styrer vår egen saksbehandling og har kontroll med egen reaksjon, sier etterforskningsdirektør Eirik Stolt-Nielsen i Konkurransetilsynet.

Så det ligger ikke inne i en slik type lemping at de også skal være skjermet fra å bli utestengt fra markedet?

– Vi har ingen myndighet til sånt og vi har heller ingen påvirkningsmulighet til eventuelle erstatningssaker.

Dette er heller ikke noe vern mot å bli saksøkt av kunder som føler seg lurt?

– Nei, sier Stolt-Nielsen.

En rekke kommuner i Trøndelag, Avinor og Forsvarsbygg har varslet at de vil vurdere å gå til søksmål dersom etterforskningen konkluderer med at de i flere år har blitt lurt av Veidekke og NCC.