Flere norske byer har slitt alvorlig med luftkvaliteten i kuldeperioden den siste måneden. Bergen har hatt den tvilsomme æren av å være Europas mest forurensede by.
Mandag ble det målt 349,2 mikrogram NO2 (nitrogendioksid) per kubikkmeter på Danmarksplass, mens den nasjonale grenseverdien er 200.
- Les:
- Les:
Avgifter for eldre lastebiler
Med kaldt og stillestående vær rammes mange spesielt hardt av forurensa luft. Mange lunge- og hjertesyke person er nødt til å holde seg innomhus.
Men tiltak som kunne bedret luftkvaliteten er lagt på is i Norge.
Såkalte lavutslippssoner har blitt innført i en rekke europeiske byer – med hell. Byer som London og Amsterdam har begrensa utslippene med tiltaket.
Lavutslippssoner går ut på at tunge og gamle lastebiler ikke får kjøre inn i slike sentrumssoner hvis de ikke betaler en større avgift.
Forslaget ble utarbeidet av Statens vegvesen for snart to år siden, men siden da har ingenting skjedd.
- Ingenting har skjedd
Sjefsingeniør i Vegvesenet Pål Rosland mener utslippssoner vil være et viktig grep. Han forteller at over 70 europeiske byer har innført slike soner, mens det her i Norge har det vært helt stille:
- Vi framla vårt forslag om lavutslippssoner for departementet i oktober 2008. Den er fortsatt til behandling i departementet, og vi har ikke hørt noe mer, sier han til NRK.
Norge kan bli straffet av EU for å bryte lokale forurensingslover og Pål Rosland mener utslippssoner vil være et viktig grep. Nå er nemlig utslippene for store:
- Vi ser at eksosutslippet er for stort i forhold til hva været tillater i de største byene.
- Les:
- Les:
- Les:
- Les: