Det betyr at alle som ønsker det, vil kunne bli drosjeeiere i de store byene, skriver Bergens Tidende.

– Det er ingen grunn til at det offentlige skal bestemme hvor mange drosjer og drosjesentraler vi skal ha. Vi ser ikke hva samfunnet får igjen for dette, og vi tror det går ut over kundene, sier Øyvind Nilssen, rådgiver i Konkurransetilsynet.

I dag bestemmer fylkeskommunen hvor mange løyver de ulike drosjesentralene skal få. Fylkeskommunen baserer antallet på en vurdering av behovet for drosjer.

Konkurransetilsynet mener markedet heller bør bestemme hvor mange drosjer det skal være.

Les også: Les: Bedrageridømt taxieier siktet igjen
Les mer: Les: Trondheimsungdom velger pirattaxi
Les også: Les: – Naivt å ta pirattaxi

I praksis innebærer forslaget at hvem som helst kan begynne som drosjeeier eller etablere en drosjesentral i de store byene, så fremt de tilfredsstiller visse kvalitetskrav til sjåfør, bil og sentral.

– Vi tror dette vil føre til vesentlig flere drosjer og sentraler, men lavere priser, sier Nilssen.

Han baserer dette på økonomisk teori og erfaring fra byer i andre land der reguleringene er fjernet, blant annet Stockholm.

Les også: Les: – Drosjetilbudet er for bra
Les også: Les: – Må satse mer på taxi

(NTB)