At den norske kronen stadig svekkes, omtales ofte som noe negativt i utenlandske medier, men i mange norske bedrifter er det kronejubel, påpeker sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Swedbank.
– Fallet vi har sett i kronekursen de siste ukene og månedene er veldig godt nytt for store deler av norsk næringsliv. I løpet av de siste par årene er omtrent ti års ekstra norsk lønnsvekst tatt bort .
Selv om ti års lønnsvekst neppe er utradert i alle bransjer, tjener nå mange norske bedrifter mye på at deres varer er blitt langt billigere i utlandet.
Les også:
Kreve mer lønn
Sjefanalytiker Erik Bruce i Nordea tror denne kroneeffekten vil få betydning i årets lønnsoppgjør.
– Inntjeningen i bedriftene er nå såpass god, at de som er orientert opp mot eksportmarkedene, kan få litt høyere lønnstillegg. Vi skal også huske prisstigningen blir høyere som følge av dette, og normalt vil da arbeidstakerne kreve mer i lønn for å få samme reallønnsutvikling.
Leder i Unio Anders Folkestad glemmer ikke kronefallet når han skal forberede lønnsoppgjøret for 320.000 medlemmer.
– Både den svake kronen og den lavere renten skaper et nytt landsskap foran tariffoppgjøret. Det er litt for tidlig å si om det vil slå inn, men for oss kan uansett deler av næringslivet oppleve en bedre konkurransesituasjon. Sånn sett kan det være med på å legge et annerledes grunnlag for tariffoppgjørene, enn vi har hatt de siste årene.
Les også:
Høy prisvekst
Selv om LOs nestleder Hans Christian Gabrielsen ikke vil ta lønnskravene på forskudd, blir kronen viktig, også for ham.
– Det blir et spennende år. Det mest direkte med endringen er prisstigningen. Det blir relevant å sikre kjøpekraften mer enn tidligere, hvor prisstigningen har vært relativt sett lav. Men vi må vurdere varigheten av det som skjer, sier han.
Dyrere importvarer vil bety mye i lønnsoppgjøret, ifølge Bruce i Nordea Markets.
– Prisveksten kommer til å bli høy fremover, og høyere enn vi trodde. Hvis arbeidstakeren krever samme reallønnsutvikling, så må de kreve høyere lønnstillegg for å oppnå samme utvikling i kjøpekraften. I så fall kan problemet med konkurranseevnen bli like stor eller til og med større.
Les også: