Hopp til innhold

Solvik-Olsen: Hadde du kjørt bil, hadde du sett det

SV ønsker seg flere fotobokser for gjennomsnittsberegning av farten til bilistene. Det vil ikke samferdselsministeren Ketil Solvik- Olsen (Frp), som heller vil ha flere midtskiller og rumlefelt.

Politisk kvarter: Ketil Solvik-Olsen og Heikki Holmås om gjennomsnittsmåling i trafikken.

– Vi har mer tro på andre tiltak, som utbedrete veier, mer kontroller av blant annet vogntog og flere rumlefelt eller midtdeler, sier Solvik-Olsen.

Han mener at rumlefelt er billige å bygge, og at de ned ulykkene med 80 prosent.

Laster innhold, vennligst vent..

Samferdselsministeren ser flere betenkelige sider ved fotoboksene, som sier de også kan gå ut over sikkerheten.

– Mange opplever at det blir dårligere trafikkflyt. Slike fotobokser fører til rykk og napp-kjøring ved at bilistene bremser ned rett før boksene. Hvis du hadde kjørt bil i stedet for å sykle hadde du sett det, sier Solvik-Olsen til Heikki Holmås i dagens Politiske kvarter.

Heikki Holmås

MER FOTOBOKSER: SVs Heikki Holmås har markert seg om en sykkelfokjemper og møtte opp i Dagsnytt Atten-studioet iført sykkelhjelm.

– Jeg kjører da bil, svarer SVs samferdselspolitiske talsmann.

– Da må du kjøre mer bil, sier Solvik-Olsen.

Det er blitt mye tryggere å kjøre på norske veier nå enn under de rødgrønne, mener samferdselsministeren.

– Vi bruker mer penger på trafikksikkerhet enn de rødgrønne, vi vedlikeholder veiene bedre, vi bruker de tiltakene vi mener er best, sier Solvik-Olsen.

Fotoboks

FLERE FOTOBOKSER: SV vil ha flere fotobokser til å måle gjennomsnittsfarten på norske veier. Regjeringen er negativ

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Reduserer antall bilulykker

Heikki Holmås vil ha på plass flere fotobokser for å måle gjennomsnittsfart fordi han mener det reduserer antall bilulykker

SV har sammen med de andre rødgrønne partiene på Stortinget levert et forslag om å få flere fotobokser langs norske veier.

Slike fotobokser tar et bilde av bilen i det du starter på strekningen og et bilde når du forlater dem målte strekningen, og måler gjennomsnittsfarten din. Ligger den over fartsgrensen blir det registret og bileieren får et forelegg i posten.

– Det er farten som dreper i trafikken. Fotobokser får ned farten. Undersøkelser viser at slike fotobokser får ned antall ulykker med hele 50 prosent, sier Heikki Holmås.

– Vi har nok fotobokser, sier samferdselsminister Ketil Solvik–Olsen.

Solvik- Olsen

HAR NOK: Samferdselsminister Ketil Solvik- Olsen mener det er nok fotobokser. Han vil heller ha flere rumlefelt og midtbaner på norske veier

Foto: Skolt, Henrik / NTB scanpix

Et nei fører til flere trafikkdrepte

Det finnes mellom 300 og 400 slike fotobokser som måler gjennomsnittsfarten på norske veier.

Det er uforståelig at regjeringen sier nei til flere fotobokser når vi vet hvor god dokumentert effekt de har. Vi vet at gjennomsnittsberging redder liv. Med viten og vilje sier regjeringen nei til å spare flere liv i trafikken, sier Heikki Holmås.

Et nei til mer gjennomsnittsberegning er et ja til flere trafikkdrepte, mener han.

– Det er en morbid anklage, sier samferdselsministeren.

Undersøkelser fra Statens vegvesen og Trygg Trafikk viser at antall drepte i trafikkulykker har gått ned med over 50 prosent på strekninger hvor fotobokser er installert.

Allerede i 2011 tok Trygg Trafikk til orde for å innføre flere fotobokser som måler fart over en gitt strekning, etter at Statens vegvesen konkluderte med at dette hadde en vesentlig effekt på trafikksikkerheten.

AKTUELT NÅ