Hopp til innhold

SV-Valen: – Hagesæter (Frp) snakker skit

Snorre Valen (SV) mener det er rent tullball når Gjermund Hagesæter (Frp) sier kutt i båtmotoravgiften vil gi lavere støy og mindre utslipp.

Snorre Valen

Snorre Valen (SV) viser til det Frp-ledede finansdepartementet når han beskylder Frps Gjermund Hagesæter for å fare med tull om båtmotoravgiften.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Vi får kutt i hestekreftavgiften på båtmotorer. Det vil gi større fornying av båtmotorer, og nye motorer slipper ut mindre, og de bråker mindre.

Finanspolitisk talsmann Gjermund Hagesæter (Frp) står i Stortingets vandrehall sammen med støttespillerne fra Høyre, KrF og Venstre og legger frem det de har blitt enige om til revidert nasjonalbudsjett.

Blant tilhørerne står finanspolitisk talsmann Snorre Valen i SV og rister på hodet.

– Jeg beklager språkbruken, men her prater Gjermund Hagesæter skit. Det er rett og slett ikke sant, sier Valen.

Og begrunner det:

– Vi har spurt finansdepartementet om dette vil ha en miljøeffekt. De svarer at de ikke aner, sier Valen.

Finansdep: «Kan isolert sett føre til større utslipp»

Gjermund Hagesæter

Gjermund Hagesæter (Frp) innrømmer at han ikke vet om avgiftskutt på båtmotorer fører til lavere utslipp.

Foto: Stortinget

I svaret fra departementet, som ledes av Frps partileder Siv Jensen, heter det blant annet:

«En fjerning av avgiften kan bidra til utskiftning til nyere, mer drivstoffgjerrige og miljøvennlige båtmotorer. Dette kan gi lavere utslipp av klimagasser. På den annen side kan en fjerning bidra til kjøp av sterkere motorer enn tidligere. Dersom større motorer har høyere drivstofforbruk enn mindre motorer, kan det isolert sett bidra til noe høyere utslipp. Det er ukjent for departementet hvordan denne sammenhengen er i praksis ved bruk av båter.»

Hagesæter innrømmer også at hverken han eller Frp er helt sikre på hvordan en avgiftsendring vil slå ut.

På spørsmål om hva formålet med å kutte avgiften, svarer Hagesæter:

– Frp er et parti som er til for sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlig inngrep. Derfor er det alltid bra å få et avgiftskutt. Samtidig viste det seg at det er veldig dyrt å ta inn denne avgiften, sier Hagesæter før han fortsetter:

– Også er det slik at nye båtmotorer forurenser og bråker mindre enn gamle motorer. Vi tror at flere finner råd til å kjøpe ny motor og skroter den gamle.

Hagesæter: – Ikke undersøkt virkning

– Vil de ikke bare kjøpe større motor som igjen bråker og forurenser mer enn den gamle?

– Det tror jeg ikke. Selvfølgelig vil man ha råd til å kjøpe litt større motor, men nye båtmotorer er det et helt annet støynivå på enn gamle. Og når det gjelder forurensing er dette også langt mindre enn på gamle motorer. Dette tror jeg er en veldig bra sak som alle vil tjene på.

– Tror du det eller har dere sjekket det?

– Altså... man kan ikke ha 100 prosents sikkerhet i forhold til folks atferd. Vi har ikke hatt noen undersøkelse på hvordan folk vil endre kjøpsmønster når man endrer avgiften i en sak som ikke var kjent før revidert nasjonalbudsjett. Det vi vet er at når du reduserer prisen på et produkt, slik vi gjør, så vil flere kjøpe. Det kan selvfølgelig være slik at noen kjøper litt større motor, men det tror jeg vi skal leve godt med, sier Hagesæter.

AKTUELT NÅ