Det er frivillige organisasjoner som driver det store antallet hjelpetjenestene rettet mot pasienter, pårørende – eller folk som har det vanskelig.
Den største er Kirkens SOS som har et landsomfattende nett med 14 kontorer som er bemannet av frivillige. I fjor mottok de 173 000 telefoner og er størst av de frivillige. Andre er drevet av Røde Kors, Mental helse, Kreftforeningen, Diabetesforbundet og Landsforbundet mot stoffmisbruk, for å nevne noen.
Selvmordsforbyggende
– Det aller viktigste vi gjør er å være selvmordsforebyggende krisetjeneste, sier konstituert generalsekretær Lene Hopland Bergset i Kirkens SOS.
Venstre foreslår nå å erstatte jungelen av de private og offentlige hjelpetelefonene med ett nasjonalt døgnåpent nummer drevet av det offentlige, men gjerne bemannet med frivillige.
– Dette vil minske dobbeltbyråkrati og de økonomiske utfordringer med at med at det driftes så mange forskjellige telefoner, sier han.
Ikke trygg på kvaliteten
Kjenseth sier han ble overrasket over hvor mange hjelpetelefoner som finnes, og sier han ikke er trygg på kvaliteten i alle tjenestene.
Bergset i Kirkens SOS er helt enig med Kjenseth i at kontroll og evaluering er av det gode.
– Vi vil gjerne vise effekten av de tjenestene vi jobber med, så vi samarbeider gjerne og gir Kjenseth den oversikten han etterlyser, sier Bergset til NRK.
- Kirkens SOS:
- Super-nytt: Flere ringer til «Kors på halsen»