I morges fortalte NRK at Statens Vegvesen har startet en storaksjon rundt beltebruk på bussene.
Passasjerer som dropper å bruke belte der det er montert, risikerer å få 1500 kroner i gebyr.
Men nå viser det seg at det fins et smutthull.
– Paradoks
I dag kontrollerte Statens Vegvesen et trettitalls busser i Oslo. Passasjerer uten belte slapp unna med en formaning, men i fremtiden må man bla opp dersom man blir tatt uten belte.
Står du i midtgangen, derimot, er situasjonen en annen. For forstadsbussene med belter i setene har også et visst antall godkjente ståplasser. Kontrolleder Aage Kristiansen i Statens Vegvesen ser det paradoksale i situasjonen.
– Det vil ikke føles veldig hyggelig å ilegge gebyr til en som sitter på et sete uten belte, mens det kanskje står en passasjer ved siden av på ståplass, sier Kristiansen til NRK.
Aller helst skulle han sett at alle om bord fikk sitte og var sikret forsvarlig.
– Dersom man havner i en ulykke vil en person fort veie halvannet tonn når de blir slynget framover. I beste fall ender man med brukne bein og armer, i verste fall knuser man medpassasjerer, sier kontrollederen.
– Underlig
Norsk Transportarbeiderforbund deler Kristiansens bekymring.
– Det er underlig at du kan bli bøtelagt for å sitte uten belte, men ikke for å stå, sier førstesekretær Dag-Einar Sivertsen.
– Vi må erkjenne at man må ta sikkerheten på alvor og må ha busser med sitteplasser og belter til alle, mener Sivertsen.
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet tror det er urealistisk med flere busser i en allerede tett rushtrafikk i hovedstaden i dag.
– Jeg skjønner at man setter spørsmålstegn ved dette, men litt av hensikten med disse bussene er at de skal brukes i områder med lavere fartsgrenser og at de kan kjøre i maks 70 kilometer i timen, sier Hoksrud, og viser til at det er Vegdirektoratet som har tatt den faglige vurderingen.
– Man har laget et system som er godkjent for å ta i mot stående passasjerer på en forsvarlig måte. Trafikksikkerhet er prioritet nummer én for oss, og heldigvis har vi hatt få alvorlige ulykker med busser i Norge.