Hopp til innhold

Slakter Stoltenbergs Twitter-stunt

Statsminister @jensstoltenberg startet i dag uten forvarsel en spontan #spørretime på Twitter. – Ikke særlig vellykket, er dommen fra PR-ekspert.

Stoltenbergs #spørretime på Twitter

Jens Stoltenberg åpnet opp til spontan spørretime på Twitter, men PR-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen er ikke særlig imponert. Også NRKs Ytring-redaksjon benyttet anledningen til å utfordre statsministeren under #spørretimen.

Foto: Scanpix / Skjermdump

«Spontan spørretime på Twitter nå. Send inn dit spørsmål #spørjens», tvitret Jens Stoltenberg onsdag ettermiddag.

Siden har det kommet inn hundrevis av spørsmål, alt fra forespørsler om å spille golf til bygging av studentboliger.

– Formålet var det samme som alltid når jeg møter mennesker: å få kontakt og dialog, forklarer Stoltenberg til NRK.no.

Statsministeren har ikke rukket å svare på alle bidragene, men bedyrer at han har brukt mye tid på å for seg det som er kommet inn i løpet av dagen.

– Mye tull

Hans-Petter Nygård-Hansen

Hans-Petter Nygård-Hansen, rådgiver i Geelmuyden Kiese.

Foto: Kjartan Haugen

Det er imidlertid ikke nok for PR-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen i Geelmuyden Kiese, som mener stuntet med spørretime på Twitter ikke har slått helt an.

– Nei, dette var ikke særlig vellykket. Ideen er god, men gjennomføringen er dårlig. For det første har Stoltenberg svart på svært få av spørsmålene. Dessuten er det kommet inn veldig mye tullespørsmål, som også er blitt besvart, sier Nygård-Hansen til NRK.no.

Han mener Stoltenberg skal ha ros for å prøve, men at Twitter kanskje ikke er rett arena for en spørretime.

– Det blir for korte meldinger, man får ikke svart skikkelig. Han burde heller brukt Twitter til å promotere spørretimen, og så satt av en hel ettermiddag til å svare grundig på spørsmål på en annen kanal på nettet, sier PR-eksperten.

Terningkast: 3

Nygård-Hansen betegner responsen på Twitter til #spørjens som relativt laber, «som på en fredag ettermiddag med fint vær».

Stoltenberg har over 200.000 følgere på Twitter. Likevel har Nygård-Hansen ikke telt mer enn rundt 300 spørsmål.

– Tror du dette har skaffet Arbeiderpartiet noen nye velgere?

– Hehe, hvis dette velter valget i Aps favør, skal jeg spise tastaturet mitt. Så, nei, dette har nok ikke skaffet noen nye velgere, sier han.

Stoltenberg og Twitter

Statsminister Jens Stoltenberg sier han har brukt mye tid på Twitter i løpet av dagen.

Foto: NRK

Ut ifra reaksjonene på Twitter å dømme, mener Nygård-Hansen at spørretimen fremstår som mislykket.

– Jeg har bladd meg gjennom reaksjonene, og når flere tvitrer negativt om kampanjen enn positivt, så tyder det på at man ikke har lyktes, sier han.

Nygård-Hansen mener imidlertid at Stoltenberg skal ha skryt for forsøket, og lander derfor på et terningkast tre i sin totale vurdering av #spørjens.

– Dette er et folkelig framstøt, hvor statsministeren går i dialog med folket, så intensjonen er veldig god. Jeg har selv tvitret til Stoltenberg et par ganger og fått svar, og det synes jeg er skikkelig stas, sier han.

Reksjonene på kampanjen er delte:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Nytt nivå

Den gjensidige dialogen trekkes også fram av høyskolelektor og sosiale medier-ekspert ved BI, Cecilie Staude, som et positivt element ved #spørjens.

Hun mener Jens Stoltenberg nå tar kommunikasjonen med publikum til et nytt nivå.

– Han går fra å bruke sosiale medier som enveiskontakt til å nå kommunisere med publikum. Partiene har lenge nøyd seg med å bruke sosiale medier som et utstillingsvindu for eget partiprogram, sier Staude.

Men Staude advarer mot at man skaper en åpenhet som ikke nødvendigvis er til stede. Stoltenberg har naturligvis ikke kapasitet til å svare på de flere hundre spørsmålene som kom inn.

Da blir det til at man kan fungere som sin egen redaktør.

– Spill for galleriet

– Svakheten er at dette fort kan bli et spill for galleriet. Man kan ta debatten på Twitter, men likevel styre det inn mot det man selv har lyst å snakke om, sier hun.

Høyskolelektor Cecilie Staude, BI

Cecilie Staude, høyskolelektor og sosiale medier-ekspert.

– Tror du Stoltenberg kan vinne stemmer på dette?

– Per i dag tror jeg ikke Stoltenberg eller noen andre er avhengige av sosiale medier for å vinne valget. Men vi vet at de har større betydning nå enn i 2011, og vil bare få større betydning i fremtiden, sier eksperten.

– Hvorfor det?

– Kommunikasjonsvanene våre er i endring, og flere av oss bruker de sosiale mediene til å holde oss oppdatert om politiske spørsmål. Spesielt gjelder dette de unge som ikke ser politikere i tradisjonelle medier, sier Staude.

Stoltenberg fornøyd

Selv om meningene er delte, er Stoltenberg selv storfornøyd med spørretimen, og varsler at vi kan få se flere slike sprell på sosiale medier i tiden framover.

– Dette var så vellykket at vi sikkert gjør noe liknende igjen, sier han til NRK.no.

Mange har i løpet av dagen stilt spørsmål ved om det faktisk er Stoltenberg selv som har besvart spørsmålene på Twitter, eller om det bare er rådgiverne hans.

Den mistanken vil statsministeren gjerne til livs.

– Jeg har svart på alt selv. Jeg bruker mye tid på å snakke med aviser, radio og TV i min jobb, uten at noen stusser over det. I sosiale medier er forskjellen at man kan kommunisere to veier, derfor synes jeg det gir noe ekstra, og synes det er fint å bruke litt tid på å møte mennesker også her, sier han.

Spørsmål til Jens

Flere benyttet anledingen til å ta opp sine hjertesaker da statsministeren åpnet opp til #spørretime på Twitter.

Foto: NRK

Vil ha milkshake på McDonalds

Statsministeren vil ikke spekulere i om han har kapret noen velgere gjennom #spørjens, men synes han har fått et godt utbytte av kampanjen.

– Jeg har fått mange seriøse og viktige spørsmål som jeg har svart på. I tillegg er jeg for eksempel blitt invitert til å drikke milkshake og gjerne spise en hamburger på en McDonalds-restaurant i Råde. Det takket jeg ja til, sier han.

– Noen mener at kampanjen bærer preg av for mye tull, hva tenker du om det?

– Jeg synes det har vært begge deler, både alvor og litt tull. Ikke alt jeg stiller opp på i NRK for eksempel er like alvorlig heller, og det er plass for litt tull, sier han.

Se Dagsrevyen-reportasjen om #spørjens:

VIDEO: Jens Stoltenbergs inviterte til spontan spørretime på Twitter onsdag. Reporter: Ann Kristin Liestøl.

VIDEO: Jens Stoltenbergs inviterte til spontan spørretime på Twitter onsdag. Reporter: Ann Kristin Liestøl.

AKTUELT NÅ