Hopp til innhold

Sender reklame til etterlatte fra dødsannonser

Hvert år får Forbrukerombudet inn flere klager fra mennesker som mottar reklame for gravstøtter og dødsbotjenester etter at de har mistet familiemedlemmer. – Det føles som et overtramp, forteller Morten Thomassen.

Gravsteiner

Adressert reklame for gravsteiner og tjenester for å rydde dødsbo provoserer mange mottakere som mener det er upassende. Forbrukerombudet mottar fem til ti klager på denne typen reklame hvert eneste år.

Foto: Tobias S. Martinsen / NRK

Thomassen fikk en håndskrevet konvolutt med et brev og en reklamekatalog for gravstøtter like etter at moren var begravd tidligere i år. Noen år tidligere fikk moren det samme brevet fra selskapet, også hun reagerte på praksisen.

– Når jeg åpnet brevet så fikk jeg déjà vu og tenkte at «å ja, det er jo den gjengen der».

Mener de fleste blir takknemlige

Thomassen mener reklamen lett kan misforstås ettersom konvolutten er håndskrevet.

– Hadde det vært en etikett eller lignet mer på klassisk reklame så hadde jeg kastet det eller levert det hos posten. Det var et slag i trynet når det var reklame for gravstøtter, fortsetter Thomassen.

NRK har vært i kontakt med selskapet som sendte reklamen til Thomassen. De synes det er leit hvis folk mener katalogen er upassende.

– Unntaksvis reagerer noen negativt, men de aller fleste blir takknemlige for hjelpen, skriver de i en e-post.

Kan være på kanten av loven

Tonje Hovde Skjelbostad

Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet sier at de mottar flere klager på lignende reklame hvert år.

Foto: CF Wesenberg, CF-Wesenberg

Hvert år mottar Forbrukerombudet mellom fem og ti klager på reklame som retter seg mot etterlatte som har mistet familiemedlemmer. Praksisen kan være på kanten av Markedsføringsloven.

– Markedsføringsloven forbyr å markedsføre seg i strid med god markedsføringsskikk, og dette her kan falle innunder denne kategorien fordi det føles særlig påtrengende for dem som nettopp har mistet noen kjære, forteller fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

En del av klagerne har reservert seg mot adressert reklame og da er reglene enda klarere.

– Hvis du har registrert deg mot adressert reklame i Brønnøysundregistrene så skal du ikke motta slik reklame. Da er det ulovlig å sende deg reklamen.

Venter i minst 14 dager

Olav Fredrik Hallset i Norsk bergindustri

Olav Fredrik Hallset i Norsk Bergindustri forteller at deres bedrifter har som retningslinje å vente minst 14 dager med å kontakte etterlatte.

Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Norsk Bergindustri organiserer mange av bedriftene som selger gravstøtter. Kommunikasjonsansvarlig Olav Fredrik Hallset er klar over at det er vanskelige produkter å markedsføre.

– Det er viktig å huske at det er lov å markedsføre gravsteiner. Det avgjørende er hvordan det gjøres.

Bedriftene har laget retningslinjer som sier at det skal gå minst 14 dager fra begravelsen før de henvender seg til etterlatte.

– Det er individuelt når noe oppfattes som for tidlig. Da er det vanskelig for våre bedrifter å vite når det er greit å henvende seg, fortsetter Hallset.

– Føles som et overtramp

Thomassen husker ikke akkurat når reklamen dumpet ned i hans postkasse. Han mener uansett det var altfor tidlig og at de ikke trenger å ta personlig kontakt med etterlatte.

– Når reklamen kom for andre gang så ble jeg skikkelig forbanna. Jeg ble såret og jeg følte at de tråkket langt over en grense inn i mitt privatliv. Jeg synes de skal tenke seg om et par ganger før de gjør det igjen, sier han.

AKTUELT NÅ