Han har hatt én digital eksamen på fire år, og mener det er altfor dårlig. Mathias Hoto reagerer på at utdanningsinstitusjonene ikke har kommet lengre i 2016.
– Jeg får skrivekrampe etter én time, og det gjør alltid at jeg får dårligere eksamensresultat. Det er bare fordeler med digital eksamen, sier Hoto, student ved Universitetet i Oslo.
Mens de fleste ungdomsskoler og videregående skoler har hatt digital eksamen i mange år, henger høyere utdanningsinstitusjoner langt etter.
Nå krever Norsk studentorganisasjon at de skal få fart på digitaliseringen.
– Det er begrenset hvor lang tid man skal vente for å få dette på plass. Det er rart at universiteter og høgskoler ikke henger med i utviklingen, sier Therese Eia Lerøen, leder i Norsk studentorganisasjon.
- LES OGSÅ: Forbyr klokke på eksamen
Studentene er enige. De fleste av dem har vokst opp med datamaskin, og foretrekker derfor tastatur framfor penn og papir.
– Man bruker datamaskin veldig mye ellers, og så skal man plutselig skrive for hånd under eksamen, når man er presset og det allerede er vanskelig. Da tenker jeg at data er mye bedre, sier Gouarag Rigi, student ved Universitetet i Oslo.
- LES OGSÅ: Vil gi ungdommene flere eksamener
– Finnes ingen «quick fix»
Ved Universitetet i Oslo ble 65 000 digitale eksamener avlevert i fjor, men de har fremdeles en lang vei å gå før eksamen blir papirløs.
– UiO er på størrelse med Tønsberg by, og omfanget er enormt. Det finnes ingen «quick fix», vi må arbeide med dette med høy kvalitet for øyet, sier Ole Petter Ottersen, rektor ved UiO.
Han innrømmer at skoleeksamen på papir skaper problemer.
– Uleselig skrift er et betydelig problem. Det vil bli løst når vi går over på digital eksamen. Men det viktigste er at vi ser at det er positivt for lærings- og arbeidsmiljøet, sier han.
- LES OGSÅ: Vil avskaffe eksamen
– Skulle ha kommet lengre
Universitetet i Bergen er av de med høyest andel digitale skoleeksamener i landet, med 48,5 prosent i fjor. Tidligere har de vært opptatt å stenge nettet ute på en digital skoleeksamen, men nå tenker de i nye baner.
– En digital eksamen kan også åpne opp for bruk av nettet. Det handler om å vise at en kan gjøre en analytisk og selvstendig vurdering av kunnskapen som er tilgjengelig, sier Oddrun Samdal, viserektor ved Universitetet i Bergen.
Kunnskapsdepartementet forstår frustrasjonen til studentene, og er enig i at det er på tide at digital eksamen er regelen, ikke unntaket.
– Noen har kommet langt, og det skorter ikke på gode planer. Det skjer en god fremdrift, men gitt at vi er i 2016, skulle vi nok ha kommet lengre enn vi er i dag, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad.