I første omgang tas seks flygere på SAS sitt langrutenett ut i streik fra og med torsdag. Ytterligere uttak av samtlige 312 flygere vurderes fortløpende.
Seks nye medlemmer tas ut i streik natt til lørdag, og ytterligere sju natt til søndag.
– Om dette rammer pinsetrafikken i det hele tatt, så er det i helt begrenset grad, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
De berørte får billettene booket om eller refundert, skriver SAS.
Liste over kansellerte flygninger
Brøt i natt
Meklingen mellom NHO Luftfart og Norsk Cockpitforbund har pågått siden mandag i et forsøk på å etablere en helt ny tariffavtale for Cockpitforbundets medlemmer.
Klokken 5.25 ble meklingen avsluttet uten resultat, og konflikten er dermed et faktum, melder forbundet.
– Vi mener forslaget vi ble presentert er uforsvarlig med tanke på helse, miljø og sikkerhet, så det kunne vi ikke akseptere, sier fungerende leder Rune Sundland i Norsk Cockpitforbund til NRK.
Sa opp alle avtaler
SAS sa opp alle flygeravtaler ved årsskiftet. LO og Norsk Cockpitforbund, som representerer størsteparten av de norske SAS-pilotene, startet samtaler med selskapet for å få på plass nye avtaler. Samtalene brøt sammen 7. mai da partene ba om megling.
– Jeg vil oppriktig beklage at vi ikke har kommet til enighet om en ny kollektivavtale med NSF som sikrer SAS den konkurransekraft som kreves i dagens luftfart, sier konsernsjef Rickard Gustafson.
– Vi kommer fortsatt til å jobbe intensivt for at SAS skal være et konkurransekraftig selskap som gjør det mulig å investere i produkter og tjenester for våre kunder, sier Gustafson i en pressemelding.
Enighet med tre av fire fagforeninger
SAS har to norske pilotforeninger, SAS Norge Pilotforening (SNF) og Norske SAS-flygeres Forening (NSF). Selskapet har kommet til enighet med førstnevnte, men ikke sistnevnte.
– Avtalen vi ble presentert var en betydelig dårligere avtale enn den vi hadde. Det viktigste elementet var dette med arbeidsmiljø og arbeidsbelastning. Penger fikk vi aldri tid til å snakke om. Men vi har ikke til hensikt å stille voldsomme pengekrav, bedyrer Sundland.
– Ser du at SAS kanskje er nødt til å endre avtalene i konkurransen med Norwegian?
– Det kan godt være de opplever det sånn, men på ett tidspunkt må man sette en grense for hvor lenge to piloter kan befinne seg i cockpit, og hvor lite hviletid man har. Vår vurdering var at avtalen var for dårlig, sier Sundland.
Kom til enighet i Sverige
Mens bruddet var et faktum klokka 05.25 i Norge, fortsatte svenskene også etter fristen klokka 08.00. 09.20 opplyste selskapet at de var kommet til engihet med de svenske flygerne.
Der kunne konsekvensene blitt mye større enn i Norge.
Svensk pilotförening varslet streik for 430 medlemmer fra torsdag, men denne faren er nå over.