Hopp til innhold

Miljøorganisasjoner: Ringeriksbanen er ikke miljøvennlig

– Ringeriksbanen er en togsatsing uten miljøgevinst. Den vil ødelegge verdifulle våtmarksområder og kulturlandskap, mener både Natur og Ungdom og Naturvernforbundet.

Lars Haltbrekken

NATURVERN OVERKJØRES: Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener den nye Ringeriksbanen vil ødelegge kulturlandskap og våtmarksområder. Bygging av ny E16 vil føre til økt biltrafikk.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Konsekvensene for natur og matjord vil bli store om det blir bygget en firefelts motorvei og jernbane gjennom kulturlandskapet og våtmarksområdene på Ringerike, slik regjeringen og dens støttepartier ønsker. Dette er svært bekymringsfullt og er nok et bevis på at naturvernhensyn overkjøres, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Like kritisk er Miljøvernorganisasjonen Natur og Ungdom.

- Dette er en togsatsing uten et eneste fnugg av miljøgevinst. Regjeringen har ikke vist vilje til å ta innover seg å legge jernbanen i en annen trasé, utenom våtmarksområdene og matjorda. De kjører klampen i bånn uten noe hensyn til miljøet, sier nestleder i Natur og Ungdom, Gaute EItejord.

Statsminister Erna Solberg la i dag frem planer om å bruke 26 milliarder kroner på Ringeriksbanen og samtidig bygge ny E16 til Hønefoss.

Ringeriksbanen

FORNØYD: Statsminister Erna Solberg (H) la sammen med blant annet finansminister Siv Jensen, Krf-leder Knut Arild Hareide og Venstres Trine Skei Grande frem planene om ny Ringeriksbane i dag.

Foto: Anette Skafjled / NRK

Ingen klimaeffekt

Prosjektet innebærer at ny firefelts E16 skal bygges rett ved siden av jernbanesporet.

Dette provoserer miljøbevegelsen.

- Når man bygger ut vei og jernbane parallelt forsvinner klimaeffekten. Utslippene fra ny biltrafikk på større vei vil overgå de eventuelle utslippskuttene man kunne fått av nytt dobbeltspor, sier Eltejord.

– Utredningen fra Statens vegvesen og Jernbaneverket viser at veitrafikken mellom Ringerike og Oslo-regionen vil øke kraftig som følge av ny motorvei. Det undergraver jernbaneprosjektet og gir økt trafikk og forurensing, sier Lars Haltbrekken.

Stortingets klimaforlik sier at personbiltrafikken i Oslo-området ikke skal vokse. Men nå skal det bygges et prosjekt som vil pumpe enda flere biler inn i regionen, noe som er uakseptabelt, mener Haltbrekken.

Vurdèr andre muligheter

Ny E16 vil føre til at flere vil velge bil enn tog, tror miljøorganisasjonene,

– Jernbanen vil miste passasjergrunnlag, og det gjør togprosjektet til en dyrere investering enn om man ikke hadde hatt veien. E16 burde blitt rustet opp med midtdeler og andre veisikringstiltak, ikke blitt utvidet til firefelt. Dette fører oss på motorvei mot miljøkrise, sier Eiterjord

Natur og Ungdom oppfordrer regjeringen til å vurdere andre traseer og tenke mer på miljøet.

– Regjeringa må innse at dette på ingen måte kan kalles et miljøprosjekt. Det foreligger andre traseer hvor jernbanen faktisk ville blitt miljøvennlig. Et eksempel er å legge traseen gjennom Nittedal, som vil bety et betydelig løft for Gjøvikbanen og en like god bane som vil ta passasjerer fra Oslo til Hønefoss på nesten like lang tid som traseen gjennom Kroksund, sier Eiterjord.

Det såkalte Ramsar-sekretariatet, som leder det daglige arbeidet med den internasjonale våtmarkskonvensjonen, har vært sterkt kritisk og jobber med en rapport om prosjektet.

– Regjeringen har tydeligvis ikke tid til å vente på fagvurderingene fra Ramsar-sekretariatet. Det er skuffende, sier Haltbrekken.

Her er regjeringens video på YouTube ( Kilde: Statens vegvesen, Jernbaneverket og Norconsult):

AKTUELT NÅ