Den erfarne meklingsmannen Nils Dalseide har i over 10 timer hjulpet Norwegian-ledelsen og pilotene med forhandlinger.
Han kommer regelmessig ut for å informere pressen, og så langt har budskapet vært det samme: det er «god stemning», men partene er fremdeles ikke enige.
– Dette er kompliserte spørsmål som vi arbeider med kontinuerlig, sier Dalseide.
Han forteller at begge parter jobber godt for å løse konflikten.
– Har håndtert enkelte spørsmål
– Vi er blitt enige om en arbeidsprosess og en rekkefølge. Den er vi i gang med. Vi har kommet et stykke videre på den. Vi har håndtert enkelte spørsmål i flere runder for å se om det er mulig å møtes på ett eller flere punkter, sier Dalseide.
På spørsmål om de begynner å bli trøtte, svarer han:
– Ja, jeg tror det «bit på flere». Men det går ikke over av seg selv, så vi må arbeide videre.
– Det er alltid slik at man må vurdere om det er fornuftig å fortsette utover natten eller fornuftig å gjenoppta senere, legger han til.
Har vært isfront
Pilotenes hovedkrav er å bli tilknyttet Norwegian-konsernets moderselskap fremfor å være ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN).
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har gjentatte ganger sagt at det ikke kommer på tale å innfri pilotenes krav. Den siste uken har det vært isfront mellom partene.
Nå sitter Norwegian-ledelsen og pilotene likevel i forhandlinger.
Splittet pilotene i tre
Torsdag splittet Kjos pilotene i tre nye datterselskaper. Ett selskap for hvert av de skandinaviske landene: Norge, Sverige og Danmark.
Leder i fagforeningen Parat, Hans-Erik Skjæggerud, mener Bjørn Kjos ikke har lov til å gjøre dette.
– Som arbeidsgiver har han ingen myndighet til å bestemme over arbeidstagere mens de er i streik. De er midlertidig løst fra sitt arbeidsforhold. Dermed fremstår dette her som et forsøk på å omgå hele streikeretten, sa han torsdag.
Norwegian-ledelsen mener på sin side at endringene var nødvendige for sikre arbeidsplassene i selskapet.