Hopp til innhold

Nødhjelpspenger kom aldri fram

Organisasjonene samlet inn penger til gode formål, men pengene kom aldri fram. Forbrukerombudet har anmeldt personene bak.

HIV-smittet barn i Afrika

Organisasjonene hevdet at pengene skulle gå til blant annet barn i Afrika og nødhjelp i Romania. Bildet viser et HIV-smittet barn i Afrika.

Foto: DENIS FARRELL / AP

Forbrukerombudet har i løpet av det siste året mottatt klager fra en rekke forbrukere som har reagert på innsamlingen av penger til organisasjonene SID Norge/Nødhjelp Romania og Foreningen for Barnas Fremtid.

Pengene de har samlet inn har i ingen eller svært liten grad gått til de påståtte formålene.

Nå har Forbrukerombudet politianmeldt personene bak organisasjonene.

Les også: - Pengeinnsamling bryter med god skikk

Fakturakrav og telefonpurringer

Mange har opplevd å få tilsendt faktura med krav om betaling uten at man først har takket ja til å støtte organisasjonen.

Jurist Miriam Karlsen i Forbrukerombudet forteller at beløpene varierer, men at det til sammen dreier seg om store summer.

– Folk har fått krav på alt fra 129 kroner til over 2000 kroner, sier hun til NRK.no.

Forbrukerombudet har mottatt både telefoner og skriftlige henvendelser fra fortvilte forbrukere. De forteller at de har opplevd å bli konfrontert på telefon med at man tidligere skal ha samtykket til å gi støtte, men at organisasjonen ikke kan se å ha mottatt pengene.

Disse forbrukerne mener at de aldri har samtykket til å gi bidrag.

– Noen forteller at de har betalt beløpene fordi de er redd for inkasso, andre har nektet å betale, sier Karlsen.

Forventer at politiet prioriterer saken

Det er telefonsalgsselskapet Yacom Telesales som har samlet inn penger på vegne av organisasjonene. I forbindelse med at selskapet gikk konkurs i fjor, viser det seg at bare to prosent av de innsamlede midlene har gått til de angitte formålene.

Fra Nødhjelp Romania og Foreningen for Barnas Fremtid ser det ikke ut til å ha blitt gitt én krone til humanitært arbeid.

- Det ser dessverre ut til at mange forbrukere har blitt lurt av disse useriøse pengeinnsamlerne. Nå forventer vi at politiet vil prioritere å etterforske saken nærmere, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

Hvem bør man gi til?

Forbrukerombudet har på sin hjemmeside lagt ut en oversikt over ting man bør tenke på når man gir penger til innsamlingsaksjoner.

De oppfordrer folk til aldri å stole blindt på de som kontakter deg og ber om bidrag.

Du bør være spesielt på vakt hvis det er en organisasjon du aldri har hørt om før.

- Bruk internett aktivt og søk på organisasjonen du vurderer å gi bidrag til. Da vil du fort finne eventuell presseomtale og om andre forbrukere har opplevd organisasjonen som useriøs, råder fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

AKTUELT NÅ