Hopp til innhold

Over 50.000 strøk til teoriprøven

Fire av ti teoriprøver til føreprøven sto til stryk i fjor. For lastebil og buss er tallene enda verre – over halvparten av teoriprøvene var for dårlige.

Trafikkskilt med prøve innfelt
Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix/Faksimile

Lars-Inge Haslie

Seniorrådgiver i Statens vegvesen, Lars-Inge Haslie.

Foto: Privat

Av totalt 124.798 teoriprøver på vanlig førerkort klasse B i fjor, strøk over 50.000.

– Vi er ikke bekymret over at vi har en beståttandel på klasse B på 59 prosent. Det viser at teoriprøven skiller, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Lars-Inge Haslie, til NRK.

Mange stryker ifølge Haslie første gang, men nærmere 90 prosent klarer teoriprøven i løpet av tre forsøk.

– Flere har en tendens til å prøve seg og se hvordan prøven er første gangen, deretter forbereder man seg til andre gang, hvor mange går gjennom, sier Haslie.

Han syns det er uproblematisk at folk prøver seg flere ganger på prøvene.

– Hvis vi hadde hatt 98 prosent som bestod, så ville det kanskje vært mer bekymringsverdig. Det kunne ha vist at folk kom seg for lett gjennom prøvene våre, sier Haslie.

Strykprosent førerprøven 2014

Klasse

Antall teoriprøver

Strykprosent

Antall oppkjøringer

Strykprosent

B (vanlig førerkort)

124.798

41 %

96.465

26 %

C (lastebil)

5757

52 %

3076

11 %

D (buss)

2064

53 %

1078

23 %

– Blir gode til å ta prøver

Du får nærmest en øvelse i å ta prøven, men kunnskapsnivået blir ikke noe høyere.Vi vet jo ved å spørre folk rundt omkring at de fortsetter å ta prøven, uten å tilegne seg noen nye kunnskaper.

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk / NRK

Det er nok undervurdert at man bør lese for å ta en eksamen.

Sonja Sporstøl, direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) / NRK

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk Bård Morten Johansen er ikke enig.

– Vi vet at trafikksystemet er så komplisert og setter så strenge krav til en fører at det må være en forståelse bak. Det er vanskelig å få ved selvstudier og gjentatt prøvetaking, sier Johansen.

Johansen får støtte av direktøren i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Sonja Sporstøl. De som forsøker seg på teoriprøven flere ganger blir flinkere til å ta testen enn å til å forstå trafikken, mener hun.

– Det er mange kjørelærere som er overrasket over at man kan bestå førerprøven med så lavt teoretisk nivå. Det er åpenbart at prøven er på et for lavt nivå, sier Sporstøl til NRK.

Lastebiler og busser

Tallene viser at de som tok teoriprøven for lastebiler og busser gjorde det enda dårligere – over halvparten strøk.

– For klasse C og D dreier det seg om store kjøretøy på mange tonn. Da er det viktig at førerne har teoretiske kunnskaper om hvordan disse oppfører seg på veien, sier Sporstøl.

Hun tar til orde for å innføre obligatoriske teorikurs, noe også Trygg Trafikk vil ha utredet. Vegvesenet har imidlertid ingen slike planer.

– Vi har ikke vurdert å innføre obligatorisk teorikurs. Det er fordi vi ser at teoriprøven gjør den jobben den skal, sier Lars-Inge Haslie.

Teoristoffer for tyngre klasser er mer krevende, men det er desto mer viktig at kompetansen er på plass hos dem som fører tyngre kjøretøy. Vi forventer jo egentlig at de fleste som fører en tung bil tilhører elitegruppen av førere på veien.

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk / NRK

AKTUELT NÅ