Selv om spaden alt er i jorden flere steder langs jernbanelinjene, er NSBs tog allerede i dag så fulle at de knapt har plass til flere reisende i rushtiden.
– Vi har veldig fulle tog i rushtiden, og vi må øke kapasiteten, sier NSB-sjef Geir Isaksen til NRK.
Likevel mener NSB at boligutvikling langs jernbanen er eneste logiske løsning når folketallet rundt hovedstaden vil øke med flere hundre tusen de neste årene.
- LES OGSÅ:
Nye byer ved jernbanen
NSB vil bygge flere boliger, samt å legge til rette for knutepunkt og nye byer langs jernbanen.
– Planene er på tegnebrettet, og noen er allerede i ferd med å realiseres. Det dreier seg om opptil 10.000 boliger over en tyveårsperiode, sier Isaksen.
Gjennom eiendomsselskapet Rom bygger NSB på eiendommer til gamle stasjoner. Det skal bli boliger, kontor og butikker.
– Man snakker om nye byer i områder som i dag ikke er utviklet til by. Men det er også viktig å bruke de byene man har, som for eksempel Drammen som har planer om å øke med 25.000 innbyggere over de neste 25 årene. Det er 400 leiligheter i året. Dette må bli et samspill mellom kommuner og oss. Det er et stort behov for utbygging, sier Isaksen.
– Lett å reise kollektivt
De neste årene vil innbyggertallet i Oslo øke med rundt en halv million, og da holder det ikke at NSB-sjefen kun tenker på tog.
– Dette må ses i sammenheng. Vi er opptatt av å skaffe tilstrekkelig kapasitet og gode tilbud til reisende. Samtidig vil vi bygge boliger rundt stasjoner slik at det blir lett å reise kollektivt, sier Isaksen.
- LES OGSÅ: