Hopp til innhold

Nye problemer for Norwegians Dreamliner

Norwegians Dreamliner skulle fly til Bangkok klokken 15.20 i dag, men blir forsinket med med nesten ett døgn.

Norwegians første Dreamliner-fly

Dette var det første Dreamliner-flyet i stallen til Norwegian. Dreamliner-flyene har skapt en rekke problemer for selskapet den siste tiden.

Foto: Norwegian Air Shuttle / NTB scanpix

Flyet av typen Boeing Dreamliner skulle ha tatt av fra Gardermoen lufthavn mot Bangkok lørdag ettermiddag, men slik blir det ikke.

Ny avreise blir klokken ni søndag morgen, opplyser selskapet på sine hjemmesider. Ettersom klokka skal stilles én time tilbake i natt, innebærer det en forsinkelse på 19 timer.

Grunnen er at flyet har problemer med bremsene og venter på en reservedel fra Stockholm.

– Det er en indikasjon på at det en feil med bremsene på flyet. Nå må vi dessverre vente på at de skal sende en reservedel fra Stockholm, sier Astrid Mannion til NRK.

Hun forklarer at alle passasjerene nå vil bli sjekket inn på et hotell for natten.

– Vi har sendt ut informasjon til alle via sms og bedt dem om å ta kontakt med billettkontoret vårt, sier Mannion.

– Hva skjer, Kjos?

Flere passasjerer skal ha uttrykt frustrasjon på grunn av manglende informasjon etter forsinkelsen. En av disse er Ove Helset, som blant annet reagerer på at passasjerene først ikke fikk vite hva som var galt med flyet.

– Vi fikk sms allerede før flyet skulle gå. De utsatte først med en halvtime, så en time og så enda en time. Sånn holdt de det gående helt til nå, sier Helset til NRK like før klokken 18.00.

– Jeg synes det er fint at vi får hotell og at vi får kommet oss ut av terminalen, men det er skikkelig dårlig at vi ikke får vite hva som er galt med flyet.

I en SMS skriver Helset også «Hva skjer, Kjos?», og viser til Norwegians norske sjef, Bjørn Kjos.

– Vi fikk ikke noe beskjed om hvorfor det ble forsinket. Jeg tenker også at de må ha vist allerede klokken 15 at flyet ikke kom til å gå før i natt. Det er irriterende å tenke på, sier Helset.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bjørn Kjos

HVA SKJER, KJOS?: Norwegian-sjef Bjørn Kjos under fremleggelsen av selskapets kvartalsrapport tidligere denne uka.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Trøbbel til 100 millioner kroner

Norwegian har hatt en rekke problemer med de nye Dreamliner-flyene, etter at disse først ble forsinket fra leverandøren. Først i august kunne flyene settes inn i trafikk.

Ekstrautgifter på grunn av trøbbel med Dreamliner-flyene har kostet Norwegian over 100 millioner, ifølge Norwegians kvartalsrapport. Denne ble lagt fram tidligere denne uken.

Utgifter skyldes innleie av erstatningsfly for Dreamlinerne på de nye langrutene. Utgiftene til dette alene utgjør 101 millioner kroner i kvartalsregnskapet.

«Dette beløpet omfatter selve innleiekostnadene, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke for forsinkede passasjerer», skriver Norwegian i en kommentar til regnskapstallene.

Må refundere 10 prosent

I en avgjørelse fra Flyklagenemnda, som ble klar tidligere denne uka, ble det også klart at Norwegian betale for at passasjerer må fly med alternative fly.

Ifølge Flyklagenemnda må Norwegian refundere 10 prosent av billettprisen til passasjerer som måtte fly med en annen type da deres Dreamliner-avgang til New York ble kansellert tidligere i år.

– Vi er i villrede. Vi vet ikke hvordan vi vil håndtere denne saken, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til DN.no i forbindelse med vedtaket.

AKTUELT NÅ