Pilotenes hovedkrav er å få være ansatt i Norwegians moderselskap fremfor datterselskapet Norwegian Air Norway.
Nå splitter Kjos altså pilotene i tre nye datterselskaper. Ett selskap for hvert av de skandinaviske landene: Norge, Sverige og Danmark.
– Valget for pilotene stod mellom det å ikke han en jobb, eller å ha en jobb. For det å ta pilotene opp i moderselskapet er ikke mulig. Det er ikke bærekraftig, sier Kjos til NRK.
– I stedet for å sette driftsselskapet i en avviklingssituasjon, så har vi nå overført pilotene til nye selskaper i hvert enkelt land, sier han.
100.000 passasjerer rammet
Kjos sier at pilotene beholder de samme rettighetene og forpliktelsene som de har hatt i Norwegian Air Norway.
– Inkludert streikeretten som de har, sier han.
Streiken er nå på sjuende døgnet, og 100.000 passasjerer i Skandinavia er rammet. Norwegian taper store summer for hvert minutt streiken varer.
Før Norwegian slapp nyheten, ble all handel med selskapets aksje på Oslo børs stanset i påvente av kunngjøringen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Parat vil ikke kommentere
De nye selskapene heter «Pilot Services Norway», «Pilot Services Denmark» og «Pilot Services Sweden».
Ifølge Norwegian er opprettelsen «et forsøk på å gi pilotene i hvert enkelt land muligheten til selv å påvirke sin fremtid». Til NRK sier Kjos at pilotene nå må avgjøre «sin skjebne».
Fagforeningen Parat sier i en uttalelsene at selskapssplittingen ikke endrer noenting, og at de vil fortsette å stå på sine krav.
Etterlyser forhandlingsvilje
– Vi har egentlig gitt pilotene en mulighet til å forhandle på overtid. Alternativet ville vært at det hverken hadde vært noen fagforening eller selskap å forhandle med, sier Kjos.
På spørsmål om han forstår uttalelsen til Parat om at de har en pistol mot tinningen, svarer han:
– Overhodet ikke. Det sier sitt når de ikke vil ha med Riksmeklingsmannen til forhandlinger. Jeg etterlyser forhandlingsvilje. Virkelig!