Hopp til innhold

Norwegian hadde færrest innstillinger i juni

Tross de siste dagenes kansellerings-kaos har Norwegian færrest innstillinger av de norske flyselskapene i juni. Men det betyr ikke at passasjerene kommer oftest fram.

SWEDEN-PILOT-STRIKE-SAS

BEST REGULARITET: Men det betyr ikke at Norwegian er best på å få passasjerene til destinasjonen.

Foto: JOHAN NILSSON / AFP

Helgen og starten av uken har blitt preget av innstilte Norwegian-flyvninger og misfornøyde passasjerer som har fått ferien sin ødelagt.

Men Norwegian er likevel det flyselskapet som har hatt færrest innstilte fly i juni-måned.

Det viser en oversikt NRK har fått av Avinor.

Oversikten viser samtlige flyavganger og innstillinger fra alle norske flyplasser i juni, og Norwegian har færrest innstillinger, både i antall og prosent.

Dyrt å kansellere

– I normaloperasjonen så er Norwegian bedre på å håndtere innstillinger, da det er dyrere for de å kansellere, sier professor ved handelshøyskolen og luftfartsekspert Frode Steen.

Norwegian har ingen samarbeidsavtaler med andre flyselskap, og konsekvensen av å kansellere et fly blir dermed større for passasjerene, og dyrere for Norwegian.

Informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen sier til NRK at de har et mål om 99 prosent regularitet, da de mener 100 prosent ikke ville vært forsvarlig sikkerhetsmessig.

– SAS har dessuten avtaler med andre flyselskap som gjør at vi kan være veldig proaktive og overføre passasjerene til andre avganger for å minimere konsekvensene fra en kansellering, sier Johansen.

Samarbeidsavtaler

Samarbeidsavtalen gjør at SAS eller Widerøe har mulighet til å sette passasjerer på andre flyvninger om deres avgang blir innstilt.

Det kan hindre at passasjerer sitter strandet på flyplassen.

Steen har ingen statistikk på hvor bra dette samarbeidet fungerer, men sier hans inntrykk er at det fungerer godt.

Frode Steen

Samarbeidet fungerer godt for passasjerene, sier Luftfartsekspert Frode Steen.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

– Alliansen gir enkelt og greit muligheter du ikke har om du står alene.

Norwegian forklarer i en e-post at de ved en kansellering forsøker å sette passasjerer på andre ruter som leder til samme destinasjon, leier inn erstatningsfly, eller når det er mulig booker om til et annet flyselskap.

De skriver også at de er godt fornøyd med over 99 prosent regularitet.

– Når det er sagt så kan vi alltid forbedre oss; vi streber alltid etter å gjøre vårt ytterste for å øke punktligheten og regulariteten, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Fatima Elkadi.

Vanskelige forhold

Konkurrenten Widerøe har flest innstilte fly i juni, men det er ikke unaturlig, forklarer Steen.

– Det er opplagt. De flyr i vanskeligere vær og til vanskeligere flyplasser, sier Steen.

Widerøe, Røros

TØFFE VÆRFORHOLD: Widerøe flyr til vanskeligere flyplasser og i vanskeligere værforhold, sier ekspert Frode Steen.

Foto: Gudbrand Rognes

Det samme sier informasjonssjef i Widerøe Catharina Solli.

– Været i Norge er nådeløst. Vi har også flere ruter med opptil seks stopp fram og tilbake fra Oslo. Hvis disse blir kansellert får vi 12 kanselleringer, noe som ser dårlig ut på statistikken, sier Solli.

Hun peker også på at Widerøe flyr med høy frekvens.

– Det gjør at vi ved en innstilling har mulighet til å sette passasjerene på neste fly, sier Solli.

AKTUELT NÅ