Hopp til innhold

Netthandelen øker eksplosivt

Netthandelen i Norge har de siste månedene brått tatt helt av. Nå vil Virke redde butikkene, ved å gjøre netthandelen dyrere.

Illustrasjonsbilde: eBay

De største kredittkortselskapene i Norge melder alle om samme tendens og en økning i netthandelen på mellom 12 % og 16 % i 2013.

Foto: Jane E. Brattland / NRK

Noe skjedde mot slutten av fjoråret. Plutselig merket landets nettbutikker at folk handlet langt mer enn før. I landets største nettbutikk, Komplett.no, kom økningen svært overraskende.

– Jeg kaller det en netthandel-tsunami, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.no.

Hagberg forteller at de ansatte på nettbutikkens lager i Sandefjord la inn mange og lange timer på jobb i desember for å fylle raset av bestillinger som plutselig rant inn mot slutten av fjoråret.

– På det meste var vi 250 personer som jobbet på lageret av gangen, så det ble en veldig strevsom, men hyggelig desember. Nå ser det også ut som farten holder seg bra i januar, så det vi håper og tror, selv om vi ikke har budsjettert med det, er at dette vedvarer, sier Hagberg.

Noe har skjedd

I landets største bank, DNB, er de også overrasket over den store økningen i netthandel mot slutten av 2013. Banken har rundt 1,5 million kredittkortkunder og opp mot en fjerdedel av kredittkortmarkedet i Norge. Også deres kunder brukte kortet på nett i økende tempo utover året i fjor. Økningen i netthandel totalt blant DNBs kunder var på 16 %.

netthandel

Noe skjedde med holdningen til netthandel på slutten av fjoråret, mener flere aktører. Varehandelen frykter tøffere tider.

Foto: Colourbox

–Ser vi kun på tallene for varehandel, altså for eksempel bøker og andre ting folk handler, var økningen enda større, på rundt 30 %, forteller en overrasket kommunikasjonsdirektør i banken, Even Westerveld.

NRK har hentet inn tall fra de største kredittkortselskapene i Norge. Alle melder om samme tendens og en økning i netthandelen på mellom 12 % og 16 % i 2013.

I DNB tror de nå netthandelen i Norge er i ferd med å ta av, etter mange år med en jevn, men langt lavere økning.

– Eksplosjonen i netthandel har vært ventet lenge, men nå tror vi den faktisk kommer, sier Westerveld.

Netthandel er heller ikke bare stort blant unge lenger, nå handler folk i alle aldersgrupper, forteller eksperter NRK har snakket med.

Tøffere tider

I Virke, som representerer en stor del av handelsnæringen i Norge, har de også fått med seg økningen i netthandel.

– Økningen er dramatisk, særlig de siste månedene, sier Harald J. Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke.

Nå har alarmklokkene begynt å ringe hos dem som representerer mange av butikkene i Norge.

– Den økte netthandelen vil særlig gå ut over små faghandler i landet, sier Andersen.

I dag må du betale moms på nettvarer fra utlandet som koster over 200 kroner. Beløpet har stått stille siden 70-tallet, og mange ivrer for å øke beløpet. Men Virke mener den dramatiske økningen i netthandel krever helt motsatt medisin.

– Allerede i dag anslår vi at 200-kronersgrensen koster Norge 5000 arbeidsplasser i butikkene. Fribeløpet bør ned, og helst til null, sier Virke-direktøren.

De blå ikke lenger like klare

Høyre, Frp og Venstre ville foran fjorårets stortingsvalg gjøre det motsatte. Alle tok de til orde for å heve grensen til 1000 kroner.

Men nå er regjeringspartiene noe mer avventende. I en e-post til NRK skriver Finansdepartementet at de nå vurderer konsekvensene av en økning. Eventuelle endringer vil regjeringen presentere i neste statsbudsjett.

Sveinung Rotevatn er stortingspolitiker for Venstre, og handler selv enkelte varer på nettet.

- Har du inntrykk av at Høyre og Frp nå nøler, og ikke lenger er like klare på at fribeløpet skal økes?

- Jeg har forsåvidt det. Men det er kanskje slik det er å havne i regjering, sier Rotevatn tørt.

-Jeg håper Høyre og Frp kan stå på det de sa før valget, og sammen med oss jobbe for å øke 200-kronersgrensen. Det skal iallefall ikke stå på Venstre.

AKTUELT NÅ