Hopp til innhold

Nedprioriterer sikkerheten på veien

Prisstigning i anleggssektoren presser ut sikkerhetstiltak på veiene.

Midtdeler

MIDTREKKVERK REDDER LIV: Trafikksikkerheten nedprioriteres på norske veier.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Mens tallet på dødsulykker i trafikken har økt kraftig i år, blir trafikksikkerhetstiltak på veiene nedprioritert.

Mindre til trafikksikkerhet

Kraftig prisstigning i anleggssektoren gjør at Vegvesenet prioriterer pengene de har til rådighet på veiprosjekt som er under bygging og som delvis betales med bompenger.

Lars Aksnes

TRIST: Utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet, synes det er trist at trafikksikkerheten får lide.

Foto: Kjartan Rørslett

- Anleggene vi er i gang med stiger mye mer enn det budsjettene gjør. Det fører til at nye prosjekter vanskelig kommer inn i budsjettene våre, og det blir ofte trafikksikkerhetstiltak som blir lidende fordi de er hundre prosent statlig finansiert, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet.

Ligger langt etter planen

Til nå i år har 40 prosent flere mistet livet i trafikken enn på samme tid i fjor.

Den dystre statistikken illustreres av tallene bare for juni måned. 32 mennesker omkom. Det er 11 flere enn i juni i fjor.

Samtidig nedprioriterer Vegvesenet de reine sikkerhetstiltakene som bare finansieres over statsbudsjettet. Tiltakene som er gjennomført ligger langt bak målene myndighetene har satt seg i Handlingsplanen for trafikksikkerhet for årene 2006 til 2009.

- Det går utover alle trafikksikkerhetstiltak, men eksempler på det er jo å bygge midtrekkverk, som har stor sikkerhetsmessig effekt, sier Aksnes.

Det går også ut over veglys, utbedring av svinger, fjerning av hindringer utenfor veibanen og tiltak som skal gjøre det tryggere for fotgjengere og syklister å krysse veien .

Bilførerne kan gjøre mest

Bompengeprosjektene handler om nye veiprosjekter, ikke om å gjøre de gamle veiene tryggere. Der må staten trå til, med mindre penger enn før.

- Det er jo litt trist at det er sånn, synes Aksnes.

Men på kort sikt er det bilførerne selv som kan gjøre mest for å få ned tallet på ulykker.

- Jeg leser alle rapporter med drepte, og jeg ser gang på gang at vedkommende kunne vært uskadet eller ikke omkommet, hvis vedkommende hadde brukt bilbelte, sier Vegdirektoratets trafikkdirektør Ole Kristian Torp.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger