Rundt 1800 norske elever drar på utveksling hvert år. Mange av dem klager over det de kaller «useriøse utvekslingsorganisasjoner» og forstår ikke hvordan de har blitt godkjent for utdanningsstøtte.
Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har ansvar for godkjenning av utvekslingsorganisasjoner. SIU opplyser at godkjenningsregler fra en to år gammel forskrift, som først trer i kraft i august, stiller strengere og mer omfattende krav til arrangørene.
– 15. august er fristen for å søke om fornyelse av godkjenningen. Fra nå av skal vi ha en tettere dialog med organisasjonene – før de kan bli godkjent i en tidsbegrenset periode på tre år, sier avdelingsdirektør Siv Andersen ved SIU.
13 utvekslingsorganisasjoner er godkjent for utdanningsstøtte i dag.
Elever forteller om uhyggelige opplevelser
Tirsdag fortalte NRK om Julia Sandstø (18), som sier hun ble mobbet av vertsfamilien i USA og måtte bo hos rektor i åtte måneder.
NRK har mottatt flere henvendelser fra tidligere utvekslingselever etter denne historien. De forteller om uhyggelige opplevelser hos vertsfamiliene, og at de ikke har fått hjelp av arrangørene.
En av disse er Ida Samuelsen (17). Hun sier hun gikk ned nesten seks kilo på to måneder hos vertsfamilien i USA. Vertsmoren skal ha vært sykelig opptatt av dietter og kalorier.
Andersen sier at det gjør sterkt inntrykk å høre om elevenes opplevelser, og viser hvor utsatt elevene kan være når boforholdene oppleves som uakseptable og det er vanskelig å få hjelp til å håndtere disse.
Enkeltsaker kan bli avgjørende
Andersen forsikrer at SIU skal legge vekt på henvendelser fra enkeltpersoner og utvekslingsorganisasjonenes håndtering av dem – før organisasjonene kan få lov til å sende elever på utveksling.
– Organisasjonene må informere oss om enkeltsaker, der partene ikke har kommet til en minnelig løsning, og om saker som har blitt løst etter en viss omgang av korrespondanse mellom elever/foresatte og utvekslingsorganisasjoner, sier hun og fortsetter:
– De må også orientere oss om hvordan de har håndtert sakene, og om hvordan disse har påvirket deres rutiner og prosedyrer. Da kan vi sjekke om vilkårene er oppfylt. I ytterste konsekvens kan enkeltsakene føre til at organisasjonene ikke blir godkjent.
– Fokus på forbedring
SIU jobber også med en brukerundersøkelse som skal sendes ut til alle elever som er på utveksling våren 2016.
– Brukerundersøkelsen vil gi oss verdifull informasjon om hva som fungerer og hva som må forbedres. Den vil bli nyttig i dialog med organisasjonene og gi større mulighet til å gripe fatt i utfordringene, sier Andersen.
– SIU skal ha fokus på tett dialog, utvikling og forbedringer – slik at alle elever får et utvekslingsopphold av best mulig kvalitet, legger hun til.
- Les også: