Problemene omfatter selskapene One Call, Network Norway, Mycall og Tele2.
Feilen skal ligge i Tele2s mobilnett som alle selskapene benytter seg av.
– Vi kan bekrefte at vi har problemer og jobber med å feilsøke og rette opp feilen, sier pressekontakt i Tele2 og Network Norway Hanne Løvstad til NRK.
Har funnet feilen
Ved 22-tiden hadde Tele2 funnet feilen som er knyttet til en dataserver i Oslo. Det er fortsatt uklart hvor lang tid det vil ta å rette den.
– Det virker som om kun utgående samtaler er rammet. Vi beklager ulempene dette medfører for kundene våre, sier Løvstad.
Selskapet ble orientert om problemene ved 19-20-tiden i kveld.
Løvstad sier de vil gi kundene oppdateringer gjennom sosiale medier mens de jobber med å rette feilen.
Krever kompensasjon
På OneCalls Facebook-sider har en rekke misfornøyde kunder etterlyst informasjon og krevd kompensasjon for nedetiden.
Like før klokken 21 la selskapet ut denne meldingen:
«Hei alle sammen. Vi beklager feil i nettverket. Det blir jobbet med på spreng for å finne ut av det og løse problemet. Skal gjøre vårt beste for å holde dere oppdatert her.»
NRK har forsøkt å få en kommentar fra direktør og pressekontakt Øistein Eriksen, men han har så langt ikke latt høre fra seg.
Uvær
Ifølge Løvstad har se selskapene sittet i krisemøter i kveld for å diskutere hva de skal gjøre.
Løvstad anslår at mellom 700.000 og 800.000 kunder er rammet av problemene.
Selv om nettet er nede, er det likevel mulig å ringe nødnummeret 112 fra telefonen.
Også Telenor har hatt trøbbel med flere basestasjoner gjennom helgen, forteller pressevakt i Telenor Atle Lessum.
– Vi har hatt en del basestasjoner ute, grunnet uværet i helgen. Totalt sett har Telenor i overkant av 100 basestasjoner ute i løpet av helgen. Det er usikkert hvor mange kunder dette rammer, sier han.
Kveldens problemer ligger derimot ikke hos Telenor.
SAKEN OPPDATERES