Hopp til innhold

Mitsubishi: Utslippsjuks på 625.000 biler

Den japanske bilprodusenten Mitsubishi innrømmer juks med tester av drivstoff-forbruk på over 600.000 biler. Mitsubishi i Norge lover å bistå norske bileiere dersom det skulle vise seg at de er rammet. NAF mener skandalene bidrar til å svekke forbrukernes tillit.

Mitsubishi-president Tetsuro Aikawa beklaget utslippsjukset på en pressekonferanse.

PRESIDENTEN BEKLAGER: President i Mitsubishi, Tetsuro Aikawa, ber om unnskyldning for skandalen som har rammet den japanske bilgiganten og hundretusener av deres kunder.

I tillegg til egne biler skal også biler produsert for Nissan være omfattet av jukset.

Da Mitsubishi innkalte til pressekonferanse onsdag formiddag opplyste selskapet at det ville ta for seg «mislighold i tester av våre bilers drivstoffeffektivitet».

Jukset som nå er avdekket gjelder Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox som selskapet produserer for Nissan, ifølge en pressemelding.

Har bevis på juks

Den japanske bilgiganten bekrefter at de sitter på dokumentasjon som kan bevise at noen av deres egne ansatte med vilje har forfalsket data og testresultater om drivstoff-forbruk og kjørelengde for flere bilmodeller.

– Vi har oppdaget at det er brukt uriktige tester som skulle vise et drivstofforbruk som var bedre enn det faktisk var. Det ble også funnet at metodene som ble brukt til å teste drivstofføkonomi ikke var i tråd med japanske regler. Denne forfalskningen var tilsiktet. Hvorfor de ville ty til denne svindelen er fortsatt uklart, sier selskapets president Tetsuro Aikawa til internasjonale medier.

Det var den japanske kringkasteren NHK som først fortalte om utslippsjukset.

Aikawa sier at han var uvitende om uregelmessighetene, men legger til:

– Jeg føler ansvar. Vi ber dypt om unnskyldning overfor våre kunder og aksjonærer.

JAPAN-US-AUTO-MITSUBISHI

PRESIDENT I HARDT VÆR: – Hvorfor de ville ty til denne svindelen er fortsatt uklart, sier Mitsubishi-president Tetsuro Aikawa

Foto: YOSHIKAZU TSUNO / Afp

– Gjør det vi kan for å avhjelpe

Dersom norske bileiere er omfattet av dette, gjør vi det vi kan for å avhjelpe det som måtte komme, sier administrerende direktør i Mitsubishi Motors Norge, Rune Gjerstad, til NRK.

Han viser til at det i pressemeldingen fra Mitsubishi i Japan kun omfatter biler som er produsert for det japanske markedet.

Har det vært spekulasjoner tidligere om at også deres selskap har vært involvert i de samme problemene som Volkswagen?

rune gjerstad

Administrerende direktør i Mitsubishi Motors Norge, Rune Gjerstad

Foto: Mitsubishi Motors Norge

– Det kjenner vi til, så det har det vært. Det har sittet Volkswagen-motor i Mitsubishi-biler fra 2004 og fram til 2007. De motorene har Mitsubishi i Japan skriftlig gått ut og sagt at de bare kjøpte motorblokk fra Volkswagen, men at software, som styrer utslippstall, var produsert og laget av Mitsubishi. Så der har man sagt at de bilene ikke var omfattet av samme problematikk som Volkswagen har hatt på sine biler, påpeker Gjerstad.

Laster Twitter-innhold

Vil granske eksportmarked

Selskapet sier det nå vil undersøke om data ble endret for biler som er solgt utenlands.

– Tatt i betraktning hvor alvorlig disse problemene er, vil vi også gjennomføre en gransking av våre produkter produsert for oversjøiske markeder, skriver Mitsubishis i pressemeldingen.

For å gjennomføre en objektiv gransking planlegger Mitsubishi å sette opp en komité bestående av kun eksterne eksperter. Det vil også bli vurdert å gi bileiere kompensasjon, melder selskapet.

NAF: – Svekker forbrukernes tillit

Inger Elisabeth Sagedal

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF

Foto: Nadir Alam / NRK

Norges Automobil-Forbund (NAF) sier det er alvorlig at det for andre gang på under ett år kommer en stor avsløring om juks på hundretusener av biler fra en bilprodusent.

– Dette svekker forbrukernes tillit, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

NAF har kontaktet Mitsubishi i Norge for å høre om noen av bilene det gjelder er solgt i Norge.

Biljournalist Jon Winding-Sørensen er ikke overrasket over nok en skandale.

– Når det er så kritisk på konkurransesiden, og såpass store økonomiske ting involvert, og såpass lett å jukse, så synes jeg det ikke er så rart, sier han til NRK.

MITSUBISHIMOTORS REGULATIONS/

STANSER PRODUKSJON OG SALG: Mitsubishi stanser foreløpig produksjonen og salget av de berørte bilmodellene. Nå vil selskapet undersøke om også biler solgt i utlandet kan være omfattet av lignende juks.

Foto: © Issei Kato / Reuters / Reuters

Stanser salg og produksjon

Etter samråd med det japanske transportdepartementet er bilforhandlere bedt om å stanse salg av de berørte bilmodellene inntil videre. Også produksjonen er satt på vent.

Nissan vurderer måter å hjelpe bileiere på som allerede har kjøpt biler som kan være omfattet av jukset.

– Nissan forstår og beklager det inntrufne og den bekymring dette vil føre til for våre kunder, sier selskapet i en kunngjøring.

Informasjonssjef for Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum, sier til E24 at dette kun gjelder biler som er produsert i samarbeid med Mitsubishi og biler som selges på det japanske markedet.

For vår del gjelder det en modell kalt Dayz. Jeg synes det er positivt at Nissan har avdekket dette, sier Maneas Bakkum.

Nissan varslet om feil

De unøyaktige testene involverer 157.000 lette personbiler og 468.000 biler produsert for Nissan Motor Co. Dermed er trolig så mange som 625.000 biler omfattet av utslippsjukset.

Problemet ble funnet etter Nissan påpekte uoverensstemmelser i utslippsdata, melder AP.

Blant annet skal det ha blitt avdekket at dekktrykk-data ble forfalsket for å gjøre informasjon om kjørelengde bedre enn det faktisk var.

Laster Twitter-innhold

Aksjefall på 15 prosent

Mitsubishi-aksjen falt 15 prosent til 733 yen (rundt 55 norske kroner) etter at nyheten ble kjent – det største fallet på en dag siden 2004, ifølge Bloomberg News.

Mange aksjonærer frykter at selskapet kan være innblandet i en lignende skandale som utslippsjukset i Volkswagen.

Mitsubishi Motors kjempet i flere år for å vinne tilbake forbrukernes tillit etter en skandale på begynnelsen av 2000-tallet hvor det ble påvist problemer med sviktende bremser, feil koblinger og dårlig sikrede drivstofftanker.

Mitsubishi er i dag Japans sjette største bilprodusent. Dette skal være første gang en japansk bilprodusent har rapportert om uregelmessigheter av denne typen.

Laster Twitter-innhold

Utslippsskandaler koster milliarder

De asiatiske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi.

I fjor innrømmet den tyske bilprodusenten Volkswagen å ha installert en programvare i dieselbiler som gjorde at de viste feilaktig lave NOx-utslipp i testsituasjoner.

VWs programvare var installert på 11 millioner biler. Det er fortsatt ikke sikkert hvor mye skandalen vil koste selskapet.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger