Instituttets nyeste tall for trafikkrisiko, som gjelder for perioden 2013/14, viser at flere trafikantgrupper har betydelig mindre risiko for trafikkulykker enn i 2009/10. Særlig er risikoen lavere for ungdommer og eldre mennesker.
Tradisjonelt sett er det nettopp disse gruppene som har høyest risiko for trafikkulykker. Fortsatt topper unge personer statistikken, men en reduksjon på drøyt 40 prosent gjør at risikonivået nærmer seg den middelaldrende gruppen.
Transportøkonomisk institutt (TØI) lister opp flere mulige forklaringer på utviklingen. Den norske bilparken blir stadig sikrere, norske ungdommer kan ha blitt mer lovlydige og «skikkelige» enn tidligere, samtidig som data fra reisevaneundersøkelsen tyder på at 18- og 19-åringer kjører mindre bil enn før.
Beregningen av trafikkrisiko tar utgangspunkt i ulykker per kjøretøykilometer og skadde og drepte per personkilometer. I 2013/14 var det 0,22 drepte eller skadde personer per million personkilometer i aldersgruppen 18-24 år. I 2009/10 var tallet 0,39 – nesten dobbelt så høyt.
Blant andre funn i TØIs beregning kommer det fram at ulykkesrisikoen har minket for førere av både bil, motorsykkel og moped, mens fotgjengere og syklister er omtrent like risikoutsatte som før.