Hopp til innhold

Bruker millioner på russeutstyr som ikke kan brukes i russetiden

Russen ligger an til å bruke mer penger på russeutstyr enn noensinne. En av de største leverandørene sier at en tredel av alt de selger, er utstyr som bare skal brukes før russetiden.

Video Russen bruker penger på "falskt russenavn"

– Frem til et par uker før påske, kalte vi oss for «Aune 2011», oppkalt etter Aune Sand. Dekknavn-konseptet vårt handlet om champagne, russemus og annet tull, forteller Ingrid(t.v.). Til høyre: Camilla.

Camilla Grindhaug

Camilla og resten av jentene på «Cluedo» har spyttet i i overkant av 20.000 kroner av egen lomme til russebussen.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

– Russetiden er blitt mer ekstrem. Vi vil feste lengre, og vi vil at russetiden skal vare lengre, sier Camilla til NRK.

Denne uken starter den offisielle russetiden. Men Camilla og hennes 28 venninner fra Oslo-skolene Ullern, Persbråten og Oslo Handelsgym har feiret i flere måneder allerede - under et dekknavn.

Logo, klær og sang

– Det er en måte å få russetiden til å vare lengre på. I stedet for å begynne 1. mai, begynner vi i for eksempel september året før, når man kommer ut med dekknavnet. Og før det har vi planlagt russetiden helt siden vi begynte i 1. klasse på videregående, sier Camilla.

Det har resultert i et russebussbudsjett på 1 million kroner, en sum som slett ikke er uvanlig i Oslo og Bærum.

Sammen med venninnene maler Camilla de siste strøkene på russebussen «Cluedo» i en lagerbygning som for anledningen er forvandlet til en garasje for flere russebusser. Det males og sprayes, skrus og bankes, mens musikken setter rytme til arbeidet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jenter på russebussen "Cluedo" gjør i stand bussen

Jentene på bussen legger siste hånd på verket.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

Men før jentene avslørte at navnet de skal bruke på sin buss i russetiden, er «Cluedo», brukte de et annet navn, et såkalt dekknavn.

De laget midlertidig logo, trykket opp midlertidige gensere og laget en egen midlertidig sang - til et konsept og et navn som er historie når den offisielle russetiden begynner.

Inspirert av Aune Sand

Ingrid Kongshem

Ingrid og venninnene mener det viktigste er å ha det gøy i russetiden.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

– Frem til et par uker før påske, kalte vi oss for «Aune 2011», oppkalt etter Aune Sand. Dekknavn-konseptet vårt handlet om champagne, russemus og annet tull, forteller Ingrid.

«Aune 2011» ga dem seieren i den første offisielle dekknavnkåringen, som ROK (Russens Organisasjonskomité) arrangerte i fjor høst. Av landets 160 russebusser, deltok hele 141 i konkurransen om å bli «Årets dekknavn».

– Vi hadde dekknavnsang med Aune Sand, gensere og logo som besto av Aune Sand som heller champagne over rumpa til Marianne Aulie, supplerer Camilla og finner frem dekknavnsangen.

«Du skal ikke undervurdere en russebuss,» lyder Aune Sands stemme gjennom høytalerne.

Leverandører: «En hyggelig omsetning»

Nå har jentene brukt flere titusener på å kjøpe nye gensere, ny logo og nye sanger - alt tilpasset det "virkelige" russebussnavnet. Sånt betyr ekstra penger i kassen for utstyrsleverandørene.

De to største leverandørene er Russedress og Russeservice.

I fjor hadde Russeservice en omsetning på over 43,5 millioner kroner. De vil foreløpig ikke si hvor mye de omsetter for i år, men sier at de er «godt fornøyde med salget», og at salget av produkter til dekknavn gir det de betegner som «en hyggelig omsetning».

Russeservice bekrefter at de har merket en økt omsetning på grunn av dekknavn, og at de selger utstyr til flere busser enn før.

Også Russedress, som hadde en omsetning på nesten 30 millioner kroner i 2009, selger utstyr til russ som har et midlertidig navn før de avslører sitt virkelige russenavn.

Rundt en tredel av klærne de selger til russebusser, er dekknavnklær - klær som bare skal brukes før russetiden.

– Gjør det nok litt større til neste år

Russefeiringen har nådd millionklassen. ROK har satt det hele i system, og når russens lommebok sitter løsere og løsere, er det også noe som kommer ROK til gode.

I fjor hadde organisasjonen en omsetning på nesten 24 millioner kroner og regner med å øke den med opptil et par millioner i år.

Mie Skard

Daglig leder i ROK, Mie Skard, tror det går mot en enda større markering av dekknavnene neste år.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

Organisasjonen arrangerer russetreffene på Tryvann i Oslo og et landstreff på Lillehammer - og nå også den offisielle dekknavnkåringen.

– Det var et veldig sterkt ønske fra russen selv om å få til en ordentlig kåring, så da gjorde vi det. Arrangementet hadde plass til 1600 personer, og det var utsolgt, så vi gjør det nok litt større til neste år, sier daglig leder i ROK, Mie Skard.

«Prestisjen om å ha det feteste dekknavnet, den villeste dekknavnslåta og den sykeste eksponeringen har steget til nye høyder gang på gang, og dekknavnet har vist seg å ha større og større betydning for hvert eneste år,» skriver ROK i sin presentasjon av dekknavnkåringen.

– Er dette noe annet enn å tyne enda mer penger ut av russen?

– Ja, for vår del har ikke dette så mye å si omsetningsmessig. Vår inntekt på arrangementet var rundt en halv million. For klesleverandørene er det kanskje noe mer, sier Skard.

For russejentene på «Cluedo» har dekknavnperioden ført til lengre russetid og mer moro - og flere utgifter.

– Vi bruker ikke dobbelt så mye penger, men det blir jo mer penger med dekknavn i og med at vi legger penger i både klær, sang og logo. Men det er verdt det, slår Camilla fast.

– Hvorfor det?

– Det er dritgøy, da! Det er jo det det handler om, russetiden skal være morsom, og det er bare derfor vi gjør dette, sier Ingrid.

AKTUELT NÅ