Hopp til innhold

– Trolig spørsmål om tid før SAS blir en del av en større gruppering

SAS-direktør Eivind Roald tror europeiske flyselskap må slå seg sammen for å overleve det tøffe markedet.

SAS fly

SAS må gjennomføre flere tøffe kutt i tiden fremover for å bøte på tapene.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

I andre kvartal leverte selskapet et tap på over en milliard svenske kroner før skatt, og de tvinges dermed til å kutte ytterligere. I tillegg til ulike sparetiltak, skal 300 stillinger kuttes.

Mange flyselskap i Europa og lave billettpriser er blant årsakene til underskuddet. Det stadig tøffere markedet gjør at analytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank tror at vi går mot konkurser og konsolideringer.

– Det er ikke mulig å kutte seg ut av det. Det er for mange flyselskap i Europa, og i mange år har det vært lav lønnsomhet. Situasjonen vil være utfordrende helt til flere selskaper går konkurs eller blir kjøpt opp, sier Jacobsen.

– Går mot konsolidering

Også SAS-direktør Eivind Roald tror det er for mange flyselskap i Europa.

– På generell basis tror vi det kommer en konsolidering i Europa. Spørsmålet er bare hvem som tar det første skrittet for å igangsette den, sier Roald, som ikke synes det er usannsynlig at SAS blir en del av en større gruppering i fremtiden.

Eivind Roald

Eivind Roald tror det er for mange flyselskap i Europa, og ser ikke bort fra at SAS kan bli en del av en større gruppering i fremtiden.

Foto: Tore Tollersrud

Han har tidligere fått signaler om at to av eierne, Sverige og Norge, ønsker å selge seg ut av selskapet.

– Jeg er ganske overbevist om at SAS-konsernet kommer til å inngå i en større gruppering på et eller annet tidspunkt. Når dette tidspunktet måtte skje, er eierstyrt, sier konserndirektøren.

Vil gjøre SAS mer attraktivt

Det viktigste nå, er imidlertid å sørge for at selskapet blir så sterkt som mulig.

– Fra et ledelsesperspektiv jobber vi først og fremst for å bli finansielt sterke. Når vi har et finansielt sterkt selskap, er vi også attraktive for potensielle kjøpere, sier Roald.

Verken han eller analytikere NRK har snakket med, tror at prisene på flybillettene vil øke med det første. Dermed gjelder det å finne andre måter å dekke inn underskuddet på. I tillegg til sparetiltak og kutting av 300 stillinger, satser SAS på å få inn ekstra inntekter. Blant annet selger de ekstra produkter som tilgang til lounge, oppgradering og ekstra bagasje.

Tjener godt på poeng

I tillegg selger de Eurobonus-poeng, noe som selskapet ifølge Roald får god respons på.

– Mange selskaper, som banker og forsikringsselskaper ønsker å inngå partnerskap med oss. De kjøper Eurobonus-poeng, og gir det så videre til sine egne kunder for å skape lojalitet eller få kundene til å kjøpe visse produkter. Det er en kjempesuksess, sier Roald.

Professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen, tror SAS vil bruke tid på å komme ut av det økonomiske uføret.

– SAS har over lang tid vært i en sparesituasjon. All den tid de ikke er på konkurransenivå, må de fortsette å kutte kostnadene, sier Steen.

AKTUELT NÅ