M&M-sjokolade som ble solgt i dispensere med figurer som spilte fotball og kjørte fly. Stine Nordhagen reagerte på det hun så på taxfree-utsalget på Gardermoen og sendte en klage på selskapet Mars til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).
– Jeg mener at kombinasjonen leker og godteri er unødvendig. Dette er veldig tydelig markedsføring mot barn som skaper ekstra press på foreldrene, sier Nordhagen.
MFU er enige med Nordhagen og Mars ble felt for «en markedsføring særlig rettet mot barn under 13 år».
– Viktig å klage
– Det er jeg veldig fornøyd med og det kan jo føre til at det blir gjort noe med lignende produkter, sier Nordhagen, som til daglig er fagkonsulent i Nasjonalforeningen for folkehelsen.
– Dette viser hvor viktig det er at folk faktisk klager når retningslinjene blir brutt, fortsetter hun.
«Produktene som er fremmet i klagen til MFU er dispensere som har fokus på å gjøre opplevelsen av å spise M&Ms mer underholdende for hele familien», skriver Mars i sitt svar til MFU-klagen.
Vil ha strengere krav
I februar ble Kelloggs felt for det samme, på grunn av den fargerike emballasjen med en bjørn på Kelloggs Coco Pops Crunchers. 1. januar lanserte MFU nye retningslinjer markedsføring av mat og drikke rettet mot barn
– Til tross for retningslinjene er det flere produkter som retter seg direkte mot barn i markedsføringen. Jeg skulle gjerne sett at retningslinjene var enda strengere, sier Nordhagen.
Mars skriver videre i sitt tilsvar at «gitt klagen vi har mottatt, har vi nå satt i gang en intern gjennomgang for å undersøke de identifiserte dispenserne nærmere i relasjon til våre nye kriterier til barne appell og vil vurdere om de er på linje med de nye interne standardene».