Hopp til innhold

Lover mer barnevennlig klageordning

Barnemininster, Solveig Horne (Frp), innrømmer at det kan være komplisert for barnevernsbarn å klage i dagens system.

Solveig Horne

ENKLERE OG TYDELIGERE: – En av mine viktigste oppgaver som barneminister er å sørge for at barnevernet i større grad involverer barn og unge, sier Solveig Horne (Frp).

Foto: Onsøien, Ole Gunnar / NTB scanpix

Tirsdag fortalte NRK at Landsforeningen for barnevernsbarn mener det er for vanskelig for barn i barnevernets omsorg å klage på institusjonen eller fosterhjemmet.

Ifølge foreningen sliter mange barn med å skulle formulere en skriftlig klage til Fylkesmannen, og å vite hvor den skal sendes. De peker også på at det kan være et problem at personene de ønsker å klage på kan være de samme som blir satt til å hjelpe dem med klagen.

Landsforeningen for barnevernsbarn foreslår å innføre et lavterskeltilbud hvor barn kan klage ved å sende SMS eller ringe.

Både Redd Barna og Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger og sosionomer er enige i at klageordningen må bli mer barnevennlig.

– Må være klar over barnas rettigheter

– Alle barn i barnevernet har rett til å klage til Fylkesmannen. Vi ser at det i noen tilfeller kan være litt komplisert. Derfor er vi opptatt av å se på den ordningen for å gjøre det tydeligere og enklere for barna som skal klage, svarer barneminister, Solveig Horne (Frp).

Da hun var opposisjonspolitiker i 2012, kritisete hun den rødgrønne regjeringen for at de ikke opprettet et lavterskel klagetilbud for barn i barnevernstjenesten. Nå sitter hun selv med ansvaret.

Horne innrømmer at det finnes eksempler på at ting kan bli bedre i barnevernet, men trekker fram at de nå arbeider med å forbedre klageordningene.

– En av mine viktigste oppgaver som barneminister er å sørge for at barnevernet i større grad involverer barn og unge.

Barneministeren sier de også utarbeider nye retningslinjer.

– Vi ligger langt framme på dette, men det er viktig også at de som jobber i barnevernet ute i kommunene er klar over de rettighetene som barnevernsbarn har i dag, både med tillitsperson og det å medvirke i sitt eget liv og sin egen situsjon.

Positiv til SMS-varsling

Anette Trettebergstuen

Anette Trettebergstuen i familie- og kulturkomiteen (Ap) på Stortinget oppfordrer regjeringen til å se på SMS-klage som et mulig tiltak for å gjøre det enklere for barnevernsbarn å klage på systemet.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Regjeringen må komme med konkrete forslag til hvordan man kan gjøre klageadgangen enklere for barnet selv. Da kan SMS-klaging eller andre slike grep være interessante, sier Anette Trettebergstuen, som sitter i familie- og kulturkomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet.

I 2013 fikk den rødgrønne regjeringen gjennomslag for at alle barnevernsbarn skal få oppnevnt en tillitsperson, men barnet får først oppnevnt en tillitsperson når barnevernet setter inn tiltak, og ikke fra første kontakt.

– Dere satt jo selv med makta i åtte år. Det betyr at du ikke er fornøyd med egen innsats heller?

– Så lenge ett barnevernsbarn opplever å ikke få ivarattt sine rettigheter, så har vi som politikere ikke gjort nok, svarer Trettebergstuen.

AKTUELT NÅ