– Lovbrytere er overrepresentert i dødsulykkene som ansvarlige for ulykken, sier UP-sjef Runar Karlsen.
UP har gransket 207 alvorlige trafikkulykker fra 2012. 139 av disse var dødsulykker hvor 145 personer mistet livet.
35 prosent av førerne som var skyld i de alvorlige trafikkulykkene viste seg å være tidligere straffet. De var straffet for brudd på vegtrafikkloven eller for andre forhold.
– Mange kriminelle bruker veien som arbeidsplass
– Det er både grove brudd etter veitrafikkloven som ruspåvirket kjøring, kjøring uten førerkort, høy fart, og det var vold, kriminalitet, narkotikakriminalitet og brudd på utlendingsloven, forteller Karlsen.
Ifølge UP-sjefen er kriminalitetsbekjempelse og trafikksikkerhet ofte to sider av samme sak. Kriminelle er villige til å ta høy risiko i trafikken og mange av dem er derfor farlige sjåfører.
– Mange kriminelle bruker veiene våre som sin arbeidsplass. Flere av disse utgjør en betydelig fare for trafikksikkerheten. UP målretter derfor kontrollene for å avdekke lovbrudd og kriminelle som benytter veiene, sier Karlsen.
- Les også: Unødvendig mange dør i trafikken
Vil ha mer politi på veiene
I fjor tok UP nærmere 2500 bilister for andre lovbrudd enn brudd på veitrafikkloven. Det er rundt 900 flere pågripelser enn for fem år siden. Tallene skal legges fram under Trygg Trafikksikkerhetskonferanse 13. april.
– Politiet gjør en kjempeinnsats med de mannskapene de faktisk har, men vi må ha mer politi på veiene, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.
Han mener politiets trafikkontroller er et av de mest effektive trafikksikkerhetstiltak vi har i dag, og at flere kontroller vil redde liv.
– De som påtreffes i disse ulykkene blir straffet, men det er bare toppen av isfjellet. Det kjører mange rundt på norske veier som er tidligere straffet og tar risiko. Det er urovekkende, sier Johansen.
- Les også: Alkolås og lavere fart kan gi færre drepte
- Les også: Dårligere sikkerhet med tykke klær