Lokale krav gjør bussene dyrere: – Sløsing med skattepenger

Skal stangen du holder deg fast i være gul eller oransje? Og hvor skal stoppknappen stå? Svarene på disse spørsmålene kan gjøre bussen opp mot 200.000 kroner dyrere.

Rutebuss i Oslo

SÆRKRAV: I dag er det opp til fylkene å stille krav til bussene når de legger rutetrafikk ut på anbud. Nå etterlyser NHO Transport en felles standard.

Foto: Else Karine Archer / NRK

En buss kan være godkjent i Oslo, men ubrukelig i Vest-Agder. De kalles lokale særkrav, og de koster dyrt.

Kravene kan gjøre en buss 200.000 kroner dyrere enn nødvendig.

– Det begrenser bruken av bussene når man har slike spesifikke krav. Det blir vanskelig å flytte bussen til et annet sted. Det kan også være vanskelig å få solgt bussen senere, sier Svenn Åge Løkken, salgsdirektør i Volvo Norge.

Svenn Åge Løkken

MENINGSLØST: Det finnes ingen fornuftig grunn til at fylkene skal stille krav til om støttestengene skal være gule eller oransje, mener Svenn Åge Løken, salgsdirektør i Volvo Norge.

Foto: Arild Sandsvik / NRK

Kostbare krav

Løkken viser frem en splitter ny skolebuss som snart skal brukes i et av landets fylker. På denne bussen er støttestengene gule og stoppknappene røde.

Hvor lang seteavstanden skal være mellom to seter, tykkelser på stoppingen i seteputen, eller hvor mange hestekrefter motoren skal ha, er det også fylkene som bestemmer når de legger rutetrafikk på anbud.

– Vi synes det er direkte sløsing av penger og skattebetalernes midler, sier Jon Stordrange, direktør i NHO Transport.

Direktør Jon Stordrange

TA GREP: Jon Stordrange, direktør i NHO Transport, mener det er behov for sentral samordning på feltet. Nå ber han regjeringen ta grep.

Foto: Trond Stenersen / NRK

NHO Transport ønsker en felles standard, både med hensyn til kjøp av materiell og med hensyn til utforming av kontrakter. Stordrange mener regjeringen burde ta grep om situasjonen.

Ønsker felles standard

Så lenge fylkene har så stor makt i disse spørsmålene, kan ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gjøre så mye, men han liker det ikke:

– Det er ikke sånn det skal være. Vi bør sørge for at det bussmateriellet som er i Norg​e kan være mest mulig allsidig og brukes flest mulig steder, sier Solvik-Olsen.

Han sier at dagens situasjon gir mindre kollektiv for pengene eller dyrere billetter for de reisende.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

UFORNUFTIG: – En rullestolbruker i Finnmark har de samme behovene som rullestolbruker i Vest-Agder, og da kan det ikke være slik at vi skal ha ulike krav i ulike fylker, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

– Sikkerheten er godt ivaretatt alle steder. Hva slags farge du har på stolpene innvendig og hvilken bredde du har på dørene, det må vi kunne finne en enighet om slik at alle reisende, uansett om det er nord, sør, øst eller vest i landet, får en billigere busstur.

– Vil tilby god komfort

Om to år kan Standard Norge ha klar en standard for busser, men det er opp til fylkene om de vil bruke den. Og fylkene virker å være fornøyd:

I forbindelse med anbudsrunde i Valdres, stilte Opplandstrafikk detaljerte krav til stoppingen av setene og avstanden mellom setene. De er godt fornøyd med tilbudene de fikk, og sier at kravet om godtgjørelse gikk ned. Dette til tross for at den nye operatøren, Trønderbilene AS, stiller utelukkende med nye busser.

– Vi vil gjerne tilby god komfort til våre reisende og ut ifra dette setter vi våre krav, sier Eirik Strand, leder i Opplandstrafikk.