Hopp til innhold

Høyspentlinjene kveilet seg rundt hovedrotoren

Helikopteret som styrtet ved Sollihøgda tirsdag, traff en høyspentlinje 20–30 meter over bakken, slår Statens havarikommisjonen fast.

Hovedrotorhodet på luftambulanse-helikopteret som styrtet ved Sollihøgda

Hovedrotorhodet på helikopteret. Bruddene på tre av fire synlige kontrollstag er merket med røde piler. Det fjerde staget er skjult bak rotormasten. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten.

De foreløpige undersøkelsene fra kommisjonen viser det at det var flere kontaktpunkter mellom høyspentlinjene og helikopteret som styrtet, og at en av linjene kveilet seg rundt hovedrotoren på en slik måte at samtlige kontrollstag til hovedrotorbladene røk.

Etter at helikopteret traff høyspentlinjene var det ikke mulig å kontrollere det, melder kommisjonen.

Helikopteret fra Norsk Luftambulanse var på vei for å hjelpe sjåføren i et vogntog som hadde veltet på Sollihøgda tirsdag, men da det skulle lande gikk det i bakken. Luftspennet på stedet var registrert i Luftambulansens kartdatabase, ifølge Luftambulansens flygesjef.

Fortsetter undersøkelsene

.

Luftambulanse-helikopteret som styrtet i havarikommisjonens hangar

Helikopteret i havarikommisjonens hangar på Lillestrøm.

Foto: Statens havarikommisjon for transport

Havarikommisjonen vil fortsette undersøkelsene av ulykken, og vil blant annet innlede samtaler med samtaler med vitner og granske filmklipp fra ulykken.

Tor Nørstegård, leder og inspektør i Havarikommisjonen

Tor Nørstegård, leder og inspektør i Havarikommisjonen.

Foto: NRK

– Vi vet ennå ikke hvorfor helikopteret traff ledningene, og det vil vi jobbe videre med nå, sier havariinspektør Tor Nørstegård i Statens havarikommisjon til NRK.

De vil kartlegge relevant kommunikasjon i tiden umiddelbart før ulykken skjedde, samt kartlegge forhold omkring innflyging og landing på improviserte landingsplasser. I tillegg vil de under undersøke merking av spenn.

Det var tre personer om bord i helikopteret da det styrtet. Piloten, en lege og en redningsmann. Den 52 år gamle flygeren Bjørn Nergård og den 38 år gamle legen Anders Rostrup Nakstad omkom, men redningsmannen ble alvorlig skadd.

Hadde ikke "svart boks"

Det havarerte helikopteret er nå på Kjeller utenfor Oslo. Der jobber havarikommisjonen med å undersøke helikopteret.

Like etter ulykken var de på plass for å sikre spor fra ulykkesstedet. Havarikommisjonen går nå systematisk gjennom tekniske spor og materiale etter ulykken.

Helikopteret hadde ikke såkalte svarte bokser, som skal logge alle data om bord et fartøy, noe som kunne ha gjort arbeidet til kommisjonen enklere.

– Nei, det er ikke krav om slike bokser i disse helikoptrene. Det går blant annet på hvor tunge de er og hvor mange personer som er om bord. Men det er klart at slike bokser kunne ha gitt oss viktig informasjon om hva som skjedde, sier Nørstegård.

Helikopterstyrt ved Sollihøgda

Helikopteret ble transportert til Kjeller.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

AKTUELT NÅ