Hopp til innhold

Kunnskapsministeren bekymret: Flere stryker i matte

Norske tiendeklassinger blir stadig dårligere i matematikk. Fire av ti av dem som kom opp i skriftlig matteeksamen i år fikk karakteren 1 eller 2.

Torbjørn Røe Isaksen og elever ved Brannfjell skole

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen innrømmer at Norge har et realfagsproblem. Her besøker han elevene ved Brannfjell skole i Oslo.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Både eksamenskarakteren og standpunktkarakteren i matte har sunket. Det viser tall Utdanningsdirektoratet offentliggjør i torsdag.

– Vi har et realfagsproblem, innrømmer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) overfor NRK.

Andelen elever som går ut av ungdomsskolen med karakteren 1 eller 2 i standpunkt i matematikk har økt fra 22,7 prosent i 2014 til hele 25 prosent i 2015.

– Ikke til å leve med

Kunnskapsminister Thorbjørn Røe Isaksen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er misfornøyd med de svake matteprestasjonene.

Foto: Guri Norstrøm / NRK

– Faren for at flere elever faller fra er stor. Vi risikerer å ikke få rekruttert folk inn i viktige yrker i framtida. Resultatene betyr ikke minst at veldig mange går ut av skolen uten å ha fått med seg grunnleggende ferdigheter, sier Isaksen.

Også eksamenskarakterene i matematikk er dårligere enn før. 42 prosent av tiendeklassingene som kom opp i skriftlig eksamen i matematikk i år fikk karakteren 1 eller 2. Skoleåret 2010–11 var andelen elever som fikk de to laveste karakterene 33 prosent.

Andelen som fikk karakteren 1 på skriftlig eksamen i matematikk i 2015 var 14,5 prosent. I skoleåret 2010-11 var denne andelen 8,9 prosent.

– Det kan vi ikke leve med, sier kunnskapsministeren.

Han forklarer at regjeringens mål er å klare å snu trenden med en ny strategi, kalt «Tett på realfag». Mer utdanning til lærerne og mer press på kommunene er oppskriften.

– I løpet av fire års tid burde vi i alle fall se resultater, sier Isaksen.

Roger Antonsen på NRK Skoles fagdag

Roger Antonsen har gjort seg bemerket med sine ideer om mattekunnskaper. Her er han i aksjon under NRK Skoles fagdag.

Foto: Bjørn Molstad / NRK

– Må leke seg med matte

Forsker, forfatter og foreleser ved Universitetet i Oslo, Roger Antonsen, tror foreldre kan gjøre mye for å hjelpe barna sine med mattekunnskapene.

– Man må leke seg og kose seg og undre seg med faget. Hvis man skal lære seg å spille gitar, vil man ikke gjøre det på bare én måte. Man må stille spørsmål ved flere ting: Hva er uendelighet? Hva er det største tallet? Finnes det et minste tall? Man må se på fenomenet på mange måter, sier Antonsen.

Han mener den manglende matteinteressen og de dårlige ferdighetene skyldes et kulturelt problem, og sier dette er noe som må endres langsomt.

– Jeg tror ikke det er noen enkel løsning på det. Jeg tror man må gjøre litt av alt for å oppnå dette, og komme i balanse, sier Antonsen, legger til at elevene ikke kommer unna god, gammeldags pugging.

I tillegg mener mattelæreren det kan være en fordel å kombinere dataprogrammering med matematikkfaget.

– Jeg tror man skal blande inn programmeringen og koding i matematikken. Det er et annet perspektiv på matte, som gjør at man blir flinkere til det. Dette er også noe foreldrene kan gjøre sammen med barna sine.

Utdanningsdirektoratet har torsdag lagt ut standpunktkarakterer og eksamenskarakterer i grunnskolen her.

AKTUELT NÅ