Hopp til innhold

Kritisk til leppesponsing

Sosiale medier-ekspert tror vi vil se mer bloggreklame for Restylane, Botox og andre skjønnhetsbehandlinger fremover. – Det er lite realt å reklamere for slike produkter mot unge mennesker, mener psykolog.

Sponset for å blogge om skjønnhet

BLIR SPONSET: 19 år gamle Celina Stamper er en av bloggerne som får gratis behandling med Restylane. Hun har god erfaring med bloggsamarbeidet.

– Den type omtale er verdt ganske mye, og det er mye mer kostnadseffektivt å kommunisere gjennom en blogger enn en annonse i en større avis, sier Cecilie Staude, førstelektor ved BI og ekspert på sosiale medier.

Hun tror vi vil se mer av dette fremover.

NRK fortalte tirsdag at flere bloggere blir sponset med leppebehandlinger med Restylane eller andre såkalte fillers. Forbrukerombudet varsler nå at de vil blant annet skal se om markedsføringen er ulovlig.

– Som troverdig avsender ville jeg lagt ned arbeid i å finne en blogger som er representativ for produktets målgruppe. Der bør man ha et moralsk ansvar, og velge en blogger som representerer de du skal nå. Det mener jeg styrker troverdigheten og svekker den i motsatt tilfelle, sier Staude.

Kritisk til sponsing

– Når store finansielle muskler jobber gjennom unge mennesker for å påvirke barn eller ungdom, kan man tenke at det ikke er helt realt, sier psykolog Sondre Risholm Liverød ved Webpsykologen.

Han mener bloggerne har en enorm påvirkningskraft.

– I disse bloggene assossieres suksessverdi med utseende og riktige klær. Det er en veldig feilaktig plassering av hvilken verdi en har som menneske, sier han.

– Vil tenke oss om

Målgruppen til Galdermas produkter, selskapet som har monopol på middelet Restylane i Norge, er 25 år og oppover. Likevel er noen av bloggerne de sponser så unge som 19 år.

– Vi har sikkert noen på 18 og 19 år som vi ikke burde ha sponset. Det er riktig at unge er påvirkelige, og vi prøver å være det ansvaret bevisst, sier Knut Anders Hillestad, salgs- og markedsansvarlig i Galderma.

Han legger til at de er svært selektive i valget av bloggere, ettersom gjennomsnittsalderen på kundene deres er 46 år.

– Med deres fokus på dette vil vi på nytt foreta samme vurderinger av bloggere, men tenke oss om en gang ekstra før vi gjør noe konkret. Med dette fokuset skal vi se nøyere på ting vi foretar oss, sier han.

AKTUELT NÅ