Hopp til innhold

Krever mer penger for å redde flyktninger i Middelhavet

Befalets Fellesorganisasjon krever at soldatene får et større risikotillegg for oppdraget i Middelhavet. De er uenige med Forsvaret om trusselen i Middelhavet er høy eller lav.

Norske soldater redder flykntinger i Middelhavet

Fredag startet oppdraget å berge båtflyktninger i Middelhavet. Om bord er det ti soldater fra Det norske sjøforsvaret.

Siden fredag har det norske skipet Siem Pilot patruljert i Middelhavet for å redde flyktninger i havsnød. Operasjonen ledes av politiet ved Kripos, men i tillegg til politi og mannskap er det ti soldater om bord.

– Vi kjenner ikke til alle forholdene ved oppdraget. I en båt med 200 flyktninger, kan 20 av dem være terrorister, sier leder Rune Rudberg i Befalets Fellesorganisasjon (BFO).

Forhandlet etter avreise

Det er usikkerheten om hvilken trussel oppdraget medfører, den psykiske belastningen og for kort varsling før utreise fagforbundet reagerer på. Og som gjør at BFO krever at soldatene får mer kompensasjon enn det som nå er bestemt.

Skipet tok av fra kai i Bergen den 31. mai. Tirsdagen etter ble det kalt inn til møte for å fastsette premissene for operasjonen, der blant annet risikotillegget ble diskutert.

– Vi ønsket en høyere kompensasjon enn det Forsvarsstaben foreslo, men vi hadde i realiteten ingen mulighet for å forhandle. Forsvaret vurderte trusselen i Middelhavet som lav og vi hadde ikke noe vi skulle ha sagt, sier Rudberg.

Gradert trusselvurdering

Når Forsvaret utfører operasjoner i utlandet, mottar soldatene grunnlønn samt utenlands-, familie- og misjonstillegg. Misjonstillegget, som også kalles risikotillegg, er en kompensasjon for risiko, ulempe og beredskap.

Størrelsen på tillegget bestemmes ut fra Forsvarets trusselvurdering av området.

For operasjonen i Middelhavet er denne vurderingen gradert informasjon, men i en e-post til NRK skriver spesialrådgiver Birgitte Frisch i Forsvarsdepartementet:

«Personellet er tilstått et misjonstillegg for operasjonen, men organisasjonene foreslo en høyere sats enn det som ble resultatet».

– Ble varslet fem dager før

Forsvaret mener det ikke har vært en konflikt om risikotillegget for soldatene etter forhandlingsmøtet, men BFO er klare på at de krever et høyere tillegg.

De reagerer også på at soldatene fikk for kort varsling før de måtte reise ut.

– Det har ikke vært klart hvilken kompensasjon vårt personell skal ha. De som reiste nedover visste ikke at de skulle være med før fem dager før de dro. Med så kort varsling, får ikke soldatene beredskapstillegg, sier Rudberg i BFO.

Forsvaret skriver i e-posten til NRK at de ser at møtet mellom partene kunne vært fremskyndet på grunn av skipets avreise. De kan ikke si mer om denne konkrete saken og referer til særavtalen i lønnsforhandlingene mellom Forsvaret og arbeidstakerorganisasjonene for tjenestegjøring i internasjonale operasjoner.

Forsyningsskipet Siem Pilot

Siem Pilot-skipet brukes vanligvis i offshorevirksomhet og kan ta om bord opptil 500 flyktninger.

Foto: Helge Hansen / NTB scanpix

AKTUELT NÅ