Flygeleder og NHO luftfart - – Når man kjøper et produkt som ikke fungerer som det skal, så skal man få en reduksjon i prisen, sier NHO luftfartsdirektør Torbjørn Lothe. - Foto: Eva Rose Furumyr / NTB scanpix

– Når man kjøper et produkt som ikke fungerer som det skal, så skal man få en reduksjon i prisen, sier NHO luftfartsdirektør Torbjørn Lothe.

Foto: Eva Rose Furumyr / NTB scanpix

Krever Avinor for 100 000 000 kr

Flyselskapene krever 100 millioner kroner i erstatning fra Avinor etter sommerens flyforsinkelser.

Lange køer, timers med venting, forsinkelser og innstillinger av flyavgang. Juli måned på Gardermoen flyplass ble et mareritt for flypassasjerene.

Flyselskapene ble påført milliontap gjennom omdirigeringer av fly og kompensasjon til passasjerer.

Statistikk fra det europeiske samordningsorganet Eurocontrol viser at Gardermoen hadde aller mest forsinkelser per flyging av alle flyplassene i hele Europa i juli.

Nå krever luftselskapenes interesseorganisasjon en nisifret erstatningsbeløp fra Avinor.

– Våre medlemmer tapte anslagsvis 100 millioner kroner i juli på grunn av flygelederproblemet, sier direktør i NHO luftfart, Torbjørn Lothe til NRK.

– Når man kjøper et produkt som ikke fungerer som det skal, så skal man få en reduksjon i prisen, sier Lothe.

Samferdselsministeren må gripe inn

Avinors egen ferieplanlegging var en sterkt medvirkende årsak til de store forsinkelsene på flytrafikken i sommer.

NRK avslørte på lørdag at selskapet sendte opptil 58 flygeledere på ferie mens flytrafikken sto stille på Gardermoen.

Samtidig som de aller verste forsinkelsene plaget mange tusen flypassasjerer midt i juli var nesten 60 flygeledere totalt ute i ferie eller fri ved sentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen. All denne ferie- og friavviklingen skjedde samtidig som det var en økning i flytrafikken, ifølge Eurocontrol.

Lothe mener samferdselsministeren må gripe inn slik at flyselskapene ikke sitter igjen med utgiftene for et problem Avinor skapte.

– Tidligere i år tapte flyselskapene tapte over 150 millioner kroner i forbindelse med vekterstreiken, sier Lothe.

– Samferdselsministeren og departementet på banen og rydde opp i dette, slik at flyselskapene får tilbake noe av det de har tapt, sier Lothe.

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Norwegian-fly - baggasjelasting - Etter det NRK erfarer, tapte flyselskapet Norwegian et sted rundt 50 til 60 millioner kroner. - Foto: Jim Anderson / Norwegian

Etter det NRK erfarer, tapte flyselskapet Norwegian et sted rundt 50 til 60 millioner kroner.

Foto: Jim Anderson / Norwegian

Vil vurdere å betale erstatning

Dag Falk-Petersen - Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen sier han vil vurdere flyselskapenes erstatningskrav.NRK

Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen sier han vil vurdere flyselskapenes erstatningskrav.

Foto: NRK

Avinor har ingen juridisk plikt til å gi flyselskapene erstatning, men sier til NRK at de vil likevel vurdere å betale tilbake.

– Vi venter nå på om flyselskapene kommer med en henvendelse. Gjør de det, skal vi behandle den søknaden på en skikkelig måte. De har ikke fått et godt nok produkt, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen til NRK.

Falk-Petersen varsler også en intern oppvask, etter at NRK avslørte at kun én flygeleder på jobb en lørdagsmorgen i juli.

– Vi skal gjennomgå alle vaktlister nøye. Alle forsinkelser, beslutninger og hvem som har tatt beslutningene er registret og vil bli gjennomgått, lover Avinor-sjefen.

– Vi har ikke noen andre å skylde på for disse forsinkelsene. Det er Avinors ansvar og det er jeg som leder for Avinor. Dette ansvaret tar vi meget alvorlig, sier Falk-Petersen til NRK.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)