– Vi har sendt brev til 20 teleoperatører der vi ber dem om å stryke eventuelle beløp som folk har fått på telefonregningene sine, etter å ha blitt ringt opp fra slike latviske nummer, forteller juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet til NRK.
I helgen ble svært mange nordmenn utsatt for svindelforsøk fra et latvisk telefonnummer. Folk har blitt oppringt fra nummeret, men kun i veldig kort tid før det har blitt lagt på. Dette fordi svindlerne vil at folk skal ringe tilbake.
Telefonnummeret er nemlig overtaksert, slik at de som har ringt tilbake har blitt fakturert for dette på sin telefonregning.
- LES OGSÅ:
Denne taksten kan noen ganger være så høy som 500 kroner. I dette tilfellet var minuttaksten på mellom fem og ti kroner, ifølge Telenor.
– Medvirkeransvar
Forbrukerombudet krever nå i brevet at teleoperatørene i Norge må stryke de ekstra kostnadene deres kunder fikk av å ringe tilbake til det latviske nummeret. Haug sier at det er et krav om at det være inngått en gyldig avtale, dersom man skal ta betaling for noe fra forbrukere.
– Folk ikke har bestilt overtaksert telefontjeneste. Det er ikke inngått noen avtale om å betale noe ekstra for å ringe til Latvia slik som i dette tilfellet, sier han.
– Hvis teleoperatørene fakturer da, så bryter de loven. Da er det medvirkningsansvar.
– Men det er ikke teleoperatørene som leverer tjenesten. De har ikke noe avtale med svindlerne.
– Teleoperatørene driver jo inn betalingen for dette. Når de medvirker i prosessen med å drive inn betaling, har de medvirkeransvar etter markedsføringsloven og må følge reglene i loven, sier Haug.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Frist til neste uke
I brevet gir Forbrukerombudet teleoperatørene frist til 24. juni med å slette krav mot forbrukere som har blitt fakturert for den overtakserte telefontjenesten, uten at forbrukerne selv må protestere på kravene.
I brevet heter det blant annet:
«Hvis teleoperatørene krever at forbrukere må betale beløpene man har blitt belastet i de aktuelle tilfellene med oppringninger fra latviske telefonnumre, eller tilsvarende praksis fra andre aktører, vil Forbrukerombudet konkludere med at operatørene medvirker til brudd på mfl. § 11 jf. § 39.»
Ifølge Haug bruker teleoperatørene vanligvis å ordne opp ved tilfeller der det er klart at det har foregått svindel tidligere.
– Derfor er det litt overraskende at teleoperatørene opprinnelig har sagt at folk i dette tilfelle skal betale, sier han.