Hopp til innhold

Krever å få vise fram øl på nett

Bryggeribransjen krever en oppmykning i regelverket som forbyr dem å fortelle om produktene sine på nett. Den blåblå regjeringen vurderer en «fornuftig» endring av regelverket.

Nettsidene til Haandbryggeriet

FORBUD: «Vi er dessverre blitt pålagt av Sosial og Helsedepartementet å fjerne all informasjon om våre øltyper, inkl våre etiketter og bilder av nøytrale ølglass uten logo, vi får dessverre heller ikke lov til å linke til artikler skrevet på lovlig vis i diverse media om våre produkter.», skriver Haandbryggeriet i Drammen på sine nettsider. Alle norske bryggerier må følge samme regelverk i Norge.

Foto: Skjermdump

Bransjen ønsker å beholde forbudet mot betalt reklame på TV og på nett, men vil at forbudet ikke skal gjelde mot informasjon på nettsider som forbrukeren aktivt oppsøker selv.

– Vi ønsker ikke å fjerne reklameforbudet, men ønsker at det skal bli lov til å fortelle om egen øl på egne hjemmesider, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, til NRK.

Petter Nome under en pressekonferanse på Litteraturhuset.

SIGNALER: – Vi har fått tydelige signaler fra regjeringen om at vi kan vente oss en oppmykning i forbudet, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Foto: Lien, Kyrre / NTB scanpix

Foreningen, som har 45 små og store norske bryggerier som sine medlemmer, hadde nylig møte med Helsedepartementetet.

Har du tips om dette teamet? Kontakt NRKs reportere

Venter oppmykning

Bryggeriforeningen har lenge hevdet at det norske reklameforbudet for alkohol skaper et konkurransefortrinn for utenlandske ølmerker.

Nå håper de på en snarlig oppmykning i regelverket med en ny regjering.

– Vi har fått tydelige signaler fra regjeringen om at vi kan vente oss en oppmykning i forbudet. Nå håper vi at det snart kommer fortgang i dette arbeidet, sier han.

Nome har sagt til NRK at konkurransen fra de utenlandske ølmerkene truer eksistensgrunnlaget til norske bryggerier. Han mener reglene mot produktomtale er deler av årsaken til at de taper terreng til utenlandske giganter.

– Norske politikere bør ta ansvar for norske arbeidsplasser, norsk lokalkultur og lokalnæringer. Jeg skulle ønske at de i større grad så verdien i å bevare de lange øltradisjonene som er hos norske bryggerier, sier han.

– Skal se på forbudet

Høyre-Frp-regjeringen vil ikke love for mye når det gjelder reklameforbudet:

– Reklameforbudet er et viktig virkemiddel i alkoholpolitikken. Forbudet signaliserer at alkohol ikke er en alminnelig vare, men en vare som kan ha skadevirkninger. Alkoholpolitikken ligger fast og regjeringen vil ikke bidra til endringer som bidrar til økt forbruk av alkohol, sier statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helse- og omsorgsdepartementet til NRK.

– Vi vil likevel se nærmere på reklameforbudet for å se om det er mulig å gjøre fornuftige endringer uten at reklameforbudet settes i fare. En av tingene vi vil se på er grensesnittet mellom produktinformasjon og reklame på nettsider, noe som bransjen har bedt om. Departementet skal om kort tid ha møte med bryggeri- og drikkevareforeningen der de skal få anledning til å legge fram sine synspunkter på dette området, legger hun til.

Utenlandsk markedsføring

Norske ølprodusenter møter hard konkurranse på hjemmebane fra merker som kjører massive reklamekampanjer, blant annet på internasjonale sportsarrangementer.

– Vi ser at Corona er blant de utenlandske merkene som øker mest. De er veldig flinke på markedsføring. I tillegg har Erdinger opplevd en voldsom økning i Norge. De siste årene har Erdinger nådd fram til norske forbrukere gjennom massiv sponsing av skiskyting, sier Nome.

(Saken fortsetter under bildet)

Norske skiskytterjenter

NÅR UT: Utenlandske ølgiganter når fram til norske forbrukere blant annet gjennom å sponse idrettsarrangementer. Her feirer Ann Kristin Aafedt Flatland, Hilde Fenne, Tora Berger og Synnøve Solemdal etter at de tok gullmedaljen i kvinnenes 6 x 4 stafett i VM i skiskyting i Nove Mesto. Deltakervesten viser reklame for Erdinger.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Kommersiell direktør Roger Karlsen i Troms-bryggeriet Mack er på linje med Nome.

– De utenlandske ølmerkene er svært synlige internasjonalt, som på musikkarrangementer og fotballkamper. Kundene får en større påvirkning fra disse merkene enn vi klarer å gi dem. Det er utfordrende for oss, vedgår Karlsen overfor NRK.

Mindre bryggerier har større behov

Heller ikke Mack ønsker alkoholreklame i Norge, men håper politikerne snart gir dem lov til å fortelle litt om egne produkter.

– Vi ønsker i hvert fall å få gjøre det samme som det statlige Vinmonopolet får lov til: Å vise frem produktene på nettsidene våre, sier Karlsen.

– Skal vi selge øl i andre deler av landet eller til utlandet, har vi ingen kanal for å fortelle om det vi lager enn å besøke hver enkelt kunde, forklarer han.

Men Helse- og omsorgsdepartementet mener reklameforbudet gjelder likt for alle aktører i Norge.

– Utenlandske aktører kan heller ikke reklamere direkte mot det norske markedet i Norge. Vi registrerer at det tross reklameforbudet er en vekst i antall norske småbryggerier, sier statssekretær Brein-Karlsen.

Ifølge Nome er det særlig mindre aktører som ønsker å vise seg frem for kundene.

– Spesielt de 40 småbryggeriene som er medlemmer hos oss er utålmodige etter å få kunne fortelle om ølet sitt på sine hjemmesider, sier Nome.

AKTUELT NÅ