Hopp til innhold

Konkurransetilsynet: Coop får kjøpe ICA

Konkurransetilsynet har onsdag godkjent Coops kjøp av ICA Norge, men under forutsetning av at Coop selger 93 butikker.

ICA MAXI

GODKJENT: Konkurransetilsynet har godkjent Coops oppkjøp av ICA.

Foto: Borgen, Ørn E. / SCANPIX

Konkurransetilsynet godkjenner Coops kjøp av ICA Norge. Coop har forpliktet seg til å selge 43 dagligvarebutikker til Bunnpris og 50 butikker til Norgesgruppen for å unngå at oppkjøpet svekker konkurransen, opplyser Konkurransetilsynet i en pressemelding.

At Coop selger 93 butikker til henholdsvis Bunnpris og Norgesgruppen, er ifølge Konkurransetilsynet en forutsetning for at de har satt sitt godkjentstempel på oppkjøpet.

– Skaper ikke problemer

Direktør i Konkurransetilsynet, Christine B. Meyer, sier denne løsningen ivaretar den nasjonale konkurransen og forbrukernes interesser.

Christine B. Meyer

Christine B. Meyer, direktør i Konkurransetilsynet, godkjenner oppkjøpet.

Foto: Marit Hommedal

– Uten salg av butikker ville oppkjøpet ført til begrenset konkurranse i en rekke lokale markeder, og det ville også svekket konkurransen nasjonalt, sier konkurransedirektør Christine Meyer.

– Svekket konkurranse kan føre til høyere priser, dårligere utvalg og dårligere service, til skade for forbrukerne. Coop har foreslått tiltak som avhjelper disse konkurranseproblemene, og Konkurransetilsynet har kommet til at Coops valg av kjøpere ikke skaper nye konkurranseproblemer, sier Meyer og legger til:

– Derfor har vi godkjent oppkjøpet

Coop har tilbudt seg å kjøpe de rundt 550 Ica-butikkene for 2,5 milliarder kroner.

Omfattende sak

– Dette har vært en omfattende og krevende sak, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet.

– Coop kjøper ca. 550 butikker fra ICA. Alle de berørte markedene for disse 550 butikkene er analysert, fordi virkningen på den lokale konkurransen har stått sentralt i vår vurdering.

– Det har vært viktig for oss å unngå både de konkurranseproblemene som kunne oppstå med et sammenslått Coop og ICA, og samtidig unngå at videresalg av butikker skaper nye konkurranseproblemer og dårligere tilbud for forbrukerne i disse konsentrerte markedene, sier Gabrielsen.

AKTUELT NÅ