Hopp til innhold

Kollektivpriser øker mer enn bensin

Prisøkningen på kollektivbilletter har vært klart høyere de siste fem årene enn den generelle prisutviklingen i samfunnet. Prisen på noen billett-typer har økt tre ganger så mye som prisen på bensin.

T-bane

Prisene på kollektivbilletter har økt mer enn den generelle prisutviklingen.

Foto: Kyrre Lien / Scanpix

Mens den generelle prisøkningen i samfunnet de siste fem årene har vært på mindre enn 12 prosent, har den samlede prisøkningen på billetter til tog, T-bane og trikk i den samme perioden vært på nesten 15 prosent.

Reiser du med buss, må du betale rundt 20 prosent mer nå enn for fem år siden, noe som er en økning som ligger 8 prosentpoeng over den generelle prisutviklingen.

– Forferdelig dårlig signaleffekt

Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund

Lars Haltbrekken.

Foto: Kjell Herskedal / Scanpix

Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, kaller utviklingen for galskap.

– Det har en forferdelig dårlig signaleffekt. Man oppfordrer rett og slett folk til å bruke privatbil fremfor kollektivtrafikk, og det er miljømessig galimatias, sier Haltbrekken til NRK.

For mens kollektivprisene i hovedsak har skutt i været, har prisen på bensin fulgt den generelle prisutviklingen. De siste fem årene har prisen på både 98 blyfri, 95 blyfri og autodiesel steget med rundt 12 prosent.

Men i både blå Oslo og det rødgrønne utstillingsvinduet Trondheim har prisene for billetter som gjelder over kortere perioder, som enkeltbilletter, dagskort og flexikort, økt opptil tre ganger så mye i samme periode:

  • I Trondheim kostet en enkeltbillett for voksne 22 kroner i 2005. I dag koster den 30 kroner, noe som tilsvarer en økning på 36,4 prosent.
  • Et flerreisekort i Trondheim koster i dag 200 kroner for 8 klipp, noe som gir en pris på 25 kroner per klipp. I 2005 var det 30-klippskort som kostet 560 kroner, altså 18,60 kroner per klipp. Dermed har prisen per klipp økt med ca 32 prosent.
  • I Oslo kostet enkeltbillett kjøpt om bord 30 kroner i 2005. Denne prisen har nå steget til 40 kroner, en økning på 33,3 prosent.
  • Enkeltbillett som er forhåndskjøpt, kostet i Oslo 20 kroner i 2005 og har økt til 26 kroner i år - altså en prisøkning på 30 prosent.
  • Flexikort med 8 klipp kostet 150 kroner i Oslo i 2005, mens prisen er 190 kroner nå. Det gir en prisøkning på 26,7 prosent.
  • I Oslo kostet dagskort 60 kroner i 2005 og 70 kroner i år. Det er en prisøkning på 16,7 prosent.

– Viktigst å holde prisen for månedskort lav

Jøran Kallmyr

Jøran Kallmyr.

Foto: Anette Holth Hansen / NRK

I både Trondheim og Oslo har prisene på månedskort blitt holdt nede. Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), mener derfor han ikke har noe å skamme seg over etter at prisen på månedskort ble senket betraktelig for et par år siden.

– Vi har tatt et bevisst valg da vi gikk inn for å senke månedskortprisen. Det har vi fått mange flere reisende på, så det har vært en suksessfull justering av prisen, sier Kallmyr.

– Da har prisene på andre typer kort gått litt opp, innrømmer han.

– Er det riktig å bruke månedskortet som et suksesskriterium når prisen på andre billett-typer har steget så mye?

– Det som skal til for å friste folk til å reise kollektivt, er å holde en lav pris på månedskort. Da velger mange å reise kollektivt hele tiden, sier Kallmyr.

Han er ikke enig i at det er dyrt å kjøpe enkeltbillett for å reise kollektivt i hovedstaden.

– Jeg synes ikke enkeltbillettene er veldig dyre i Oslo. I London koster for eksempel enkeltbilletten 2 pund og 20 pence, sier Kallmyr.

Det tilsvarer i så fall i underkant av 21 kroner, og prisen i Oslo for forhåndskjøpte enkeltbilletter ligger dermed rundt 25 prosent over. Også undersøkelser fra tidligere år har vist at Oslo ligger helt i pristoppen når man har sammenlignet kollektivpriser i europeiske storbyer.

Forurensning og helseproblemer

Lars Haltbrekken mener ikke Kallmyr har grunn til å være så fornøyd. At det er et taktisk valg å gjøre noen billett-typer relativt dyrere enn månedskort, er greit, men det er helt urimelig at de øker såpass mye mer i pris enn andre ting i samfunnet - som bensin, mener Haltbrekken.

– Det er helt uhørt at prisen på kollektivtrafikken skal øke så mye mer enn prisen på bensin. Når prisøkningen på kollektivtrafikken er såpass høy, betyr det at vi får økt biltrafikk og mer forurensning. Det vil både øke den globale oppvarmingen og skape betydelige helsemessige problemer i de store byene, sier Haltbrekken.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger