Det er stor aktivitet på Oslo Lufthavn fredag, på en av de travleste utfartsdagene i året. Opp mot 94.000 reisende kommer til flyplassen i forkant av høstferien. Fredag er flyene i rute, men svært få vet hvilke rettigheter de har ved forsinkelser.
En fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at 86 prosent ikke vet hvor mye flyet må være forsinket før man har krav på tilbud om mat og drikke.
Bare 14 prosent vet når de har krav på mat og drikke hvis flyet ikke går i tide.
– Jeg vet ikke hvor mange timer et fly må være forsinket før jeg har krav på mat, sier Morten Foss.
Bare én av fem reisende NRK snakker med på Oslo Lufthavn er klar over hvilke rettigheter de har dersom flyet deres skulle bli forsinket.
– Flyselskapene er hemmelighetsfulle
– Flyselskapene skal sørge for at du får mat og drikke, men vi synes de er alt for hemmelighetsfulle om rettighetene, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.
Hun sier at flyselskapene på denne måten slipper klager i ettertid, fordi reisende ikke vet hva de har krav på.
– Flyselskapene bør bli mye flinkere til å informere oss som forbrukere ved flyforsinkelser og hva vi har krav på. Gjør det enkelt for oss som forbrukere å få de rettighetene vi likevel skal ha, sier hun.
Ifølge Forbrukerrådet har du krav på forpleining når forsinkelsen er på:
- 2 timer ved flygning opptil 1500 kilometer.
- 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 kilometer og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 kilometer.
- 4 timer ved alle andre flygninger.
Artikkelen fortsetter under klippet.
Flyselskapene: – Vi informerer godt nok
Norwegian og SAS mener i motsetning til Forbrukerrådet at de gjør en god nok jobb.
– Det vil alltid være noen som ikke opplever at de har fått god nok informasjon. Slik er det alltid, men vi gjør alt vi kan for at passasjerene skal bli informert på god nok måte, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.
Ifølge Nielsen sender Norwegian ut sms med informasjon om hvilke rettigheter reisende har når flyet ikke er i rute, og deler ut informasjonsark til passasjerene.
SAS sier de jobber godt med å informere kunder der de er og at reisende finner informasjon om rettigheter ved forsinkelser i SAS-appen.
– Vi føler vi hele tiden jobber godt med å informere på de plattformene og stedene der våre kunder er, sier Tormod Sandstø, kommunikasjonsrådgiver i SAS.
– 100 kroner kommer du ikke langt med
Hva du får varierer ut fra hvor du skal og hvor lenge forsinkelsen varer, og flyselskapet skal informere om det.
Reisende har rett på en matkupong på 100 kroner per person dersom flyet er over to timer forsinket.
– Når vi har sjekket inn, kommer man ikke langt med en matkupong på 100 kroner, sier Jan Erik Alverdus Berg.
– Men bare vi blir opplyst om det når vi blir forsinket, så er det greit. Flyselskapene kan være litt mer tydelige i bestillingsprosessen hvilke rettigheter du har, for der prøver flyselskapene å skjule diverse ting, sier Alverdus Berg.
Kristin Eide reiser mye og sier hun er vant til forsinkelser. Hun er klar over at man kan få en matkupong dersom flyet er forsinket i to timer.
– Synes du informasjonen er god nok fra selskapet når flyet blir forsinket?
– Overhodet ikke. Det er nesten slik at man kan tenke at mange har blitt lurt. Den er alt for dårlig, sier Kristin Eide.
Ifølge Forbrukerrådet skal flyselskapet alltid dele ut skriftlig informasjon til passasjerer som blir rammet av en forsinkelse på minst to timer.
Forbrukerrådet har utviklet en kalkulator som beregner hva du har krav på. Prøv den her: Dine rettigheter som flypassasjer