Hopp til innhold

Kan ha blitt tatt av værfenomen

Hercules-flyet som forsvant i Kebnekaise-området i 15-tiden torsdag, kan ha blitt tatt av et værfenomen.

HERCULES FRIGG ARKIV

Det norske C-130J Hercules-flyet forsvant på mystisk vis torsdag i 15-tiden. Det var svært dårlig vær i området.

Foto: Thorbjørn Kjosvold / SCANPIX

Værobservasjoner viser at det blåste vind i størrelsesorden liten storm på bakkenivå i området hvor et norsk Hercules-fly forsvant ved 15-tiden torsdag.

Statsmeteorolog Silje Eriksen Holmen ved Meteorologisk institutt sier at værsituasjonen torsdag favoriserer noe de kaller fjellbølger.

– Fjellbølger oppstår på lesiden av fjell når sterk vind blåser over fjellet og det i tillegg er andre kriterier til stede, noe det var i går. Fjellbølger kan skape lokale, veldig sterke og turbulente vinder på lesiden av fjell, sier Holmen til NRK.no

Værfenomenet kan derfor være til stor fare for flytrafikken. Statsmeteorologen sier det i tillegg var tette snøbyger og dårlig sikt i området.

– Det er vanskelig for meg å si helt eksakt hvilke forhold Hercules-flyet hadde i går da det fikk problemer, men jeg vil anta sørvestlige, turbulente vinder i full storm/orkan styrke, sier hun.

Luftfartstilsynet

Fjellbølger er et kjent fenomen i Norge. De kan være vanskelig å varsle, men ved hjelp av såkalte fjellvindmålere kan de oppdages.

Leder i Norsk Flygerforbund Aleksander Wasland sier til NRK at fjellbølgene kan gå veldig høyt, og at dette er noe pilotene er klar over.

– Når man holder konstant høyde, kan en fjellbølge oppleves som å kjøre i oppover- eller nedoverbakke. Dette er vanligvis helt uproblematisk.

– Men utfordringen oppstår når et fly skal inn for landingen, da senkes hastigheten. Det er et omfattende regelverk for innflyging – man skal øke høyde og hastighet når det er kraftige vinder i høyden, sier Wasland.

Det er Luftfartstilsynet som har ansvaret for at den sivile luftfartsvirksomheten i Norge utøves på en sikker og effektiv måte.

– Alle flyginger innenfor sivil luftfart korrigeres det for vind og temperatur. Det gjelder både på inn- og utflyging og under selve flygingen, og det er høyden det korrigeres for, sier kommunikasjonsdirektør Marit Kvarum til NRK.

NRK har vært i kontakt med pressetjensten ved militærøvelsen Cold Response 2012, men de har ikke hatt anledning til å kommentere saken.

Nær fjelltopp

Kebnekaise

vbilde fra en del av fjellmassivet i området i Nord-Sverige hvor det norske Hercules-flyet er savnet.

Foto: Tore Hagman / SCANPIX

Hercules-flyet var på vei fra Evenes til Kiruna i Sverige for å hente materiell og personell da det forsvant. Den siste radarkontaktet med flyet var åtte mil vest for Kiruna klokken 14.55 torsdag, ifølge Sveriges Radio.

Over Kebnekaise-fjellene skal flyet ha mistet høyde raskt, viser data fra en sivil og en militær radar, som hadde de siste registreringen av Hercules-flyet.

Den sivile og den militære radaren registrerte forskjellige høyder på flyet like før det kom inn over fjellmassivet. Flyet har trolig mistet høyde fort.

Den sivile radaren viste at flyet befant seg 2.194 meter over bakken, mens den militære viste 2.316 meter. De to radarmålingene ble gjort med kort tids mellomrom, skriver VG.

– Radarsporene på flyet slutter over Kebnekaise. Men jeg kan ikke gå inn på hvor raskt det har mistet høyde, sier redningsleder Birgitte Eckermarck ved svenske Sjo- och flygraddningscentralen til NRK.no.

Helikopter på bakken

Det dårlige været i området har gjort letingen etter det savnede flyet vanskelig. Fredag fortsatte letingen rundt fjellet Kebnekaise, men været er for dårlig til at helikopter kan brukes.

Letingen konsentreres fredag om et område på 5 ganger 2 kilometer rundt Kebnekaise, inkludert fjellets nord- og sørtopp. Kebnekaise er cirka 2.100 meter høyt.

– Et norsk redningshelikopter prøvde å ta seg inn i området, mens et svensk helikopter måtte snu, fortalte pressetalsmann Tobias Nicander ved den svenske Sjö- och flygräddningscentralen til NTB fredag morgen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

AKTUELT NÅ