Hopp til innhold

Kapret drømmejobben på Facebook

Da Helene Jørum skulle søke jobb brukte hun internett for alt det er verdt. Gjennom blogging, Twitter, Facebook og LinkdIn gjorde hun seg synlig for potensielle arbeidsgivere.

Wonderloop er en av flere apper som lar deg spille inn en 20 sekunders video for at du kan selge deg inn til potensielle arbeidsgivere.

FOTO: Margret Helland

Helene Jørum
Foto: Margret Helland

Denne uken startet Jørum i ny jobb hos StartUpLab i Oslo. Jobben fikk hun utelukkende på grunn av synlighet i sosiale medier.

– Jeg følte meg litt anonym som student, og visste ikke helt hvordan jeg skulle få en jobb som passet meg. Etter hvert bestemte jeg meg for å bruke Twitter og blogg for å gjøre navnet mitt kjent og for å bygge et nettverk med andre i bransjen.

Åpen om hele prosessen

Helene Jørum instagram

Helene Jørum brukte blant annet Instagram for å fortelle om jobbsøkerprosessen.

Foto: Privat

Jørum lanserte hashtaggen #helenesjobbjakt og skrev offentlig på internett at hun ville ha sin første jobb i kommunikasjonsbransjen innen 1. juni.

– Jeg var forberedt på å bruke noen måneder på å blogge om mine kvaliteter som ansatt, og hva slags steder jeg var interessert i å jobbe for. Men så dukket det opp en kjempespennende jobb og etter to intervjurunder fikk jeg den. Det hele gikk litt raskere enn forventet.

Jørum fullfører denne våren en mastergrad hvor hun har sett nærmere på hvordan bedriftsledere oppfører seg på Twitter.

Trengte et «netthode»

Kjetil Holmefjord leder StartUpLab og var med på å ansette Jørum. Han tror ikke de gikk glipp av kandidater gjennom å kun lyse ut stillingen på sosiale medier.

– Vi var opptatt av at personen kjente til vår bedrift, og derfor brukte vi egne sosiale kanaler da de lyste ut stillingen. Selvfølgelig kan vi gå glipp av flinke folk på den måten, men jeg tror ikke en person som ikke er så aktive online er den rette personen for den stillingen som Helene nå har fått.

Karriereveileder Gisle Hellsten på Universitetet i Oslo forteller at det har blitt langt mer vanlig med jobbsøking via sosiale medier de siste årene.

– Sosiale medier er ikke lenger bare forbeholdt de unge. Særlig LinkdIn brukes aktivt av hodejegere for å rekruttere kandidater med bred erfaring.

(saken fortsetter under bildet)

Gisle Hellsten, Karrieresenteret ved UiO

Karriereveileder Gisle Hellsten bekrefter at sosiale medier har blitt et viktig verktøy for dagens jobbsøkere. Han ser at både unge og gamle tar i bruk verktøyene.

Foto: NRK

Jobb gjennom selfie-video

Den norske appen Wonderloop tar jobbsøkingen et steg videre, og lar brukerne spille inn en tjue sekunders video hvor de kan selge seg inn til potensielle arbeidsgivere. Det finnes også flere lignende apper, blant annet svenske SelfieJobs.

Karriereveilederen syns konseptet er spennende, men han mener arbeidsgiverne må være bevisst sitt ansvar

– Det er ikke nødvendigvis slik at de som presenterer seg best på video som er de best kvalifiserte. Men som et supplement kan det fungere og jeg tror vi ser mer av dette i fremtiden.

AKTUELT NÅ