– Det er altfor dårlig. Det er åpenbart et tap for den enkelte og for samfunnet, sier Torbjørn Røe Isaksen.
Kunnskapsministeren snakker om studentene som ikke fullfører studiene på såkalt normert tid, altså innenfor tiden som er lagt for det enkelte studiet. Rundt 60 prosent av studentene bruker lengre tid enn det som er satt.
– Vi trenger bedre ordninger som kan oppmuntre og stimulere studentene til å gjennomføre raskere, mener Isaksen.
– Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør
I dag legger kunnskapsministeren fram tilstandsrapporten for høyere utdanning og kommer samtidig med forslag til hvordan tallene kan bedre seg. Kunnskapsministeren vil blant annet gjøre følgende:
- Innføre et finansieringssystem som belønner universitetene og høgskolene med studenter som fullfører hele graden.
- Gi et ekstra stipend eller gjøre om studiefinansieringen sånn at de som faktisk fullfører blir belønnet.
- Få flere studentboliger som gjør at studentene ikke må jobbe utenom studiene for å klare å betale husleie.
– Fullførte du studiene selv på normert tid?
– Jeg var aktiv i politikken og fullførte ikke masterløpet på normert tid, så jeg er ikke et eksempel til etterfølgelse. Jeg får si som faren min sa da jeg var liten; gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør.
Men ønsker studentene å gjøre som kunnskapsministeren sier?
– Det burde ikke være noe problem å få bytte utdanningsløp, så man får jobbe med det man vil. Det er bedre at man finner det ut i løpet av studiene, enn når man er ute i jobb og ikke trives, mener Sigrid Strand Stiberg.
– Kanskje studiet virket interessant på studiesiden, men så var det ikke så spennende likevel, sier Anton Eliasson.
Han går første året på sykepleie og vurderer selv å ta et friår underveis.
– Man kommer fast i studentmiljøet i en begrenset verden med lite penger og lite spillerom. Et friår kan hjelpe på motivasjonen, mener han.
– Fornuftig system
Isaksen vil altså belønne studentene som fullfører på normert tid, men sier ikke noe om å straffe de som ikke gjør det. Samtidig sier han at han selv ble straffet økonomisk da han ikke fullførte mastergraden på normert tid, og at det er sånn systemet bør være.
– Det er et system som er veldig fornuftig og veldig bra, mener Isaksen.
Han ble straffet ved at han ikke fikk omgjort så mye av lånet til stipend som han hadde mulighet til.
– Studentene får belønning når de tar studiepoeng ved at noe av lånet blir gjort om til stipend. Det er en ordning vi må vurdere å knytte opp mot hele grader også, avslutter kunnskapsministeren.