Mens 32 personer ble drept i trafikken innen mars i fjor, gikk tallet ned til 25 i samme periode i år. Fagpersoner gleder seg over utviklingen, som bekrefter en årelang trend med færre dødsulykker.
– Vi har aldri hatt så lave tall for de fire første månedene som det vi har i år, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Guro Ranes.
Trygg Trafikk håper at resten av året vil være like lovende.
– Vi håper at dette betyr at folk kjører mer forsiktig i trafikken, at de holder fartsgrensen og avpasser farten etter forholdene. Og så håper vi at det betyr at folk er blitt flinkere til å bruke bilbelte og at de dermed unngår å bli hardt skadet hvis det skulle skje noe, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen.
En del av en lengre utvikling
Fagdirektør Rune Elvik ved Trafikkøkonomisk institutt peker på at de positive tallene vi for første kvartal 2015 er en del av en utvikling som startet tilbake i 1970. Da var tallet på drepte i trafikken 560 personer, det høyeste målte noen gang i Norge.
– Siden den gang har tallet på drepte i trafikken gått stadig ned. Dette skyldes mange faktorer, men påbudet om bruk av bilbelte, sikrere veier og et sterkere skille mellom myke og harde trafikanter har betydd mye, sier Rune Elvik
I 2014 ble totalt 150 personer drept i trafikken i Norge. Sist gang så få omkom i trafikken var i 1950-årene, en tid da det rullet om lag 65 000 biler på norske veier, opp mot 2,5 millioner i dag.
40-talls krisen inn i trafikken
Politioverbetjentene i utrykningspolitiet Bjørn Jakobsen og Vidar Skyvulstad frykter likevel at flere blir våryre og tråkker hardere på gassen når solen skinner for fullt på tørre veier.
– Vi er på vei inn i høysesongen for dødsulykker nå, sier politioverbetjent Vidar Skyvulstad i utrykningspolitiet.
Han kan støtte seg på tall fra Statens vegvesen som viser at sommermånedene april til og med september har omtrent dobbelt så mange dødsulykker som de øvrige månedene i løpet av et år.
Men selv om de fleste pilene peker i riktig retning, er det ett ankepunkt som bekymrer fagfolkene.
For mens tallet på drepte i gruppen som tradisjonelt sett har blitt utpekt som trafikkverstingene, menn i alderen 16–24 år, nærmest er halvert de siste årene, så er det en betydelig økning i antall drepte for gruppene med litt eldre menn, noe også politioverbetjentene legger merke til.
– Det ser ut til at 40-års krisa er godt synlig i trafikken, bekrefter politioverbetjent Vidar Skyvulstad.