Hopp til innhold

Her må han sove med hørselvern

BERGEN/OSLO (NRK): Skipssjef Ken Pettersen og kollegaene hans har ingen steder ombord på krigsskipet KNM Steil hvor de kan komme unna kraftig støy. Derfor foretrekker han selv å sove med hørselvern på.

En av tre ansatte på Norske Marinefartøy har høresltap På noen skip må man sove med hørselvern og over 30 prosent av soldatene har hørseltap viser en rapport om støyproblemer.

BRÅKETE LUGAR: Skipssjef Ken Pettersen viser fram sin egen luger, og innrømmer at han helst har på hørselvern der hvis han vil slappe av eller sove.

– Støyen er merkbar også på lugaren min. Om jeg skal ha en pause og hvile litt merker jeg at det er ubehagelig. Derfor er det enkleste å bruke hørselvern, sier skipssjef Ken Pettersen til NRK.

Han står inne i sin egen lugar under dekk på den moderne korvetten KNM Steil.

Lugaren er litt større enn andre lugarer, men det hjelper ikke mot støyen.

Høy fart gir mye støy

Skipet Pettersen er sjef på er ett av flere i Skjold-klassen.

Skjold-klassen er en type marinefartøyer som Sjøforsvaret kjøpte inn i perioden 2010 til 2012.

Skipene beskrives av Forsvaret selv om verdens raskeste marinefartøyer, men korvettene er også verstinger når det gjelder helseskadelig støy.

KNM Gnist

HØY FART: KNM Steil er i Skjold-klassen som har en toppfart på hele 60 knop. Søsterskipet KNM Gnist sees her i fart utenfor Trøndelag.

Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret

NRK blir vist rundt på KNM Steil, og rundt omkring i fartøyet henger hørselvern klare til bruk mange steder.

Hørselvern ombord på KNM Steil

VERNEUTSTYR: Sjøforsvaret tar støyproblematikken alvorlig. Rundt på skipet er det både hørselvern med kabelbasert kommunikasjon og et trådløst system.

Foto: Kjetil Rydland / NRK

Målinger utført av forskere fra Universitetet i Bergen og SINTEF har vist at omtrent alle områder i skipet har så høye støyverdier under marsjfart at det er anbefalt å ha på hørselvern til enhver tid.

Skipssjefen forteller at de derfor har godt med utstyr for å beskytte seg.

– På lugaren bruker jeg formstøpte ørepropper som er spesielt tilpasset mine ører, sier Pettersen.

Vet du noe om lignende forhold? Kontakt gjerne journalisten som jobber med saken, eller send inn tips til NRKs tipsmottak.

Mest problem for dem som skal hvile

I tillegg til slike spesialtilpassede ørepropper er det på skipet nok hørselvern til alle med innebygde kommunikasjonssystemer.

Dermed kan personellet beskytte ørene, og samtidig kunne både kommunisere og jobbe.

– Støy er noe vi først og fremst merker når vi skal slappe av. Når vi er inne i det daglige arbeidet er vi stort sett så fokuserte at vi ikke legger så mye merke til bråket, sier skipssjef Pettersen.

Erlend Sunde

MÅLTE STØYEN: Forsker Erlend Sunde har vært med skipene på tur for å måle hvor mye støy det er når skipene er i bruk.

Foto: Kjetil Rydland / NRK

Den vurderingen av støyen får støtte fra forskerhold.

Arbeidsmiljøforskeren Erlend Sunde som har undersøkt skipene er mest bekymret for at ansatte til sjøs aldri får hvile som en vanlig arbeidstaker, der de går hjem etter endt vakt.

– Utfordringen her er at de blir eksponert for støy over lengre tid. De er på skipet 24 timer i døgnet, og da blir så høy støy mer uheldig, sier han til NRK.

Forsvaret opplyser til NRK at de er kjent med utfordringene rundt støy, og derfor har satt inn flere ulike tiltak.

AKTUELT NÅ