Dermed vil driften av Norwegians langdistanseoperasjon bli overført til NAI, som er klar for å drive flyoperasjonen underlagt irske tilsynsmyndigheter. Dette opplyser Norwegian i en pressemelding.
Allerede før helgen ble det klart at Norwegian kom til å få driftstillatelsen, men den ble altså utstedt først onsdag.
LES OGSÅ:
Det er ingen tilfeldighet at Norwegians langdistanseselskap etableres i Dublin.
Selskapet understreker tilgangen på fremtidige trafikkrettigheter til og fra EU og at Irland er tilknyttet Cape Town-konsesjonen som gir bedre finansieringsbetingelser.
Dessuten vil ikke etableringen påvirke eksportgarantier når det gjelder selskapets finansiering.
Norwegian tilbakeviser at Irland velges på grunn av spesielle regler som tillater amerikanske eller asiatiske besetningsmedlemmer.
– Faktum er at Norwegian kunne basert langdistanseoperasjonen i et hvilket som helst europeisk land og hatt amerikanske og asiatiske besetningsmedlemmer, slik flere andre europeiske flyselskaper har hatt i en årrekke, heter det i selskapets pressemelding.
– Det eneste unntaket er Norge og delvis Danmark, som fram til nå har valgt å beholde udaterte særregler på dette området.
Norwegian har mer enn 260 nye fly i bestilling og har planer om å lansere en rekke nye ruter inn og ut av Europa.
LES OGSÅ: